KESKUSTELUUN AVOIMUUTTA – TEKEMISEEN LAATUA

Kolumni, julkaistu Viikkouutisissa 10.2.2012 

 

Meillä oli keskustelun riemuvoitoksi väitetyt presidentinvaalit. Vaikka ehdokkaiden kirjo oli laaja ja taustat moninaiset, kunnioittivat kandidaatit toistensa mielipiteitä. Keskityttiin asioihin, ei henkilöihin. Ketään ei loukattu, ketään ei hyljeksitty.

Miten on Hämeenlinnan kunnalliselämässä? Saako meillä olla erimieltä vai pakotetaanko kaikki samaan muottiin? Uskaltaako hämeenlinnalainen päättäjä kertoa oman käsityksensä leimautumatta väärämieliseksi? Kannustetaanko kriittisyyteen ja uusien näkökulmien esittämiseen? Pelkään, että vastaus näihin kysymyksiin on kielteinen. Erimielisyys koetaan uhkana, vaikka erimielisyys todellisuudessa auttaa löytämään parhaan mahdollisen lopputuloksen. Tarvitsemme enemmän keskustelua ja enemmän kuuntelua.

Hämeenlinnaa riivaa ongelma. Lupaavia ideoita ja tavoitteita riittää, mutta osaamisessa viedä ideoita eteenpäin on parannettavaa. Uudet hankkeet kehutaan taivaisiin ja niitä aletaan toteuttaa ylinopeudella. Kiireessä tulee virheitä, hutilointia, laiminlyöntejä. Itse laadittuja toimintaohjeita ei noudateta ja asioiden hoidossa oikaistaan. Hyvän tarkoituksen kuvitellaan pyhittävän keinot; syvää harkintaa ja taustatyön perusteellisuutta vähätellään.

Kun kiire hellittää, paljastuvat tehdyt virheet. Asukkaat alkavat kysellä, miksi asiat eivät etene lupausten mukaisesti. Päättäjien on tällöin harkittava, kerrotaanko virheistä ja hidastuksista itse vai ei. Paineita lisää, että toimielinten esityslistat ja pöytäkirjat ovat kaikkien luettavissa. Koska asioita ei voi salata, on ongelmista vaikeneminen huonoin vaihtoehto. Me asukkaat arvostamme ja odotamme ryhdikkyyttä ja avoimuutta. 

Osa päättäjistä ja virkamiehistä omistautuu kaupungin kehittämiseen niin syvällisesti, että he tuntevat omistavansa hankkeet ja ottavat virkakoneiston tekemät virheet omikseen. Kun hankkeiden ontuvaa edistymistä arvostellaan, tuntee asiaa ajava tulleensa loukatuksi. Tilanne pahenee, jos loukkaantunut päättäjä tai johtava viranhaltija erehtyy puolustautumaan vastineella, joka sisältää asiavirheitä. Epäonnen kehä ruokkii itseään.

Epäonnen kehä ja tekemisen huono laatu saattavat johtaa syyllisten etsintään. Syytä hutilointiin haetaan usein väärästä paikasta. Vikapääksi voidaan väittää ohjeita, joita valtuusto alkaa sitten pikavauhtia uudistaa, vaikka edellisiäkään ei ole vielä sisäistetty.

Pelottavaa, epäoikeudenmukaista ja seurauksiltaan vakavinta on, jos syntipukkia etsitään niistä henkilöistä, jotka ovat laiminlyönnit havainneet ja niihin rohkeasti puuttuneet. Aktiiviset keskustelijat ansaitsevat ruusuja, ei risuja. Reipas keskustelu puhdistaa ilmaa.    

Yksi Hämeenlinnan huonoimmin hoidetuista ja eniten huhuja synnyttäneistä hankkeista on Kirstulan autokauppa. Yhteisen edun mukaista on, että liikkeen johtohenkilöt astuvat itse kaupunkilaisten eteen ja kertovat omin sanoin, missä nyt mennään. Muuttuneet suunnitelmat, petetyt aikataululupaukset ja välittäjien kautta tihkuva epämääräinen tieto ovat tälle elinkeinohankkeelle kielteisiä. Kansalaistilaisuus pystyyn vaikka Verkatehtaalle.

Palataan presidentinvaaleihin. Uuden presidentin tapana on pyrkiä koko kansan presidentiksi. Voisivatko Hämeenlinnan eläkeviroissa olevat kaupunginjohtajat seurata esimerkkiä, luopua puolueidensa jäsenkirjoista ja julistautua koko kaupungin johtajiksi?

16 kommenttia artikkeliin “KESKUSTELUUN AVOIMUUTTA – TEKEMISEEN LAATUA”
  1. avatar Riitta Nyqvist sanoo:

    Tervehdys Seppo!
    Kun tuon mainitsemasi reippaan keskustelun ilmaa puhdistavasta vaikutuksista saisi laajemmin Hämeeseen levitettyä.
    Minusta vaikeneminen on rikos silloin, kun on sanomisen paikka.
    Toivottavasti lähdet vaalikampanjaan ilmaa puhdistamaan.
    T. Riitta

  2. avatar Ilkka Iivari sanoo:

    Loistotekstiä
    Tämä pitäisi olla jokaisen ohjenuorana. Nimenomaan oman tekemisen ohjenuorana.
    Nyt sitä ohjjenuoraa tarjoillaan ihan ihan viekkauden vilpillisyydellä.

    ilkka

  3. avatar Irma Taavela sanoo:

    Tervehdys Seppo

    Viisasta kirjoitusta, toivottavasti moni asianosainen lukee tämän.

    T. Irma

  4. avatar Leo Leppänen sanoo:

    Moro Seppo, yksi parhaista kolumneistasi viime vuosien aikana! Joko olet päättänyt, annatko nimesi kuntavaalien ehdokaslistalle? – lexa

  5. avatar Timo Autio sanoo:

    Perjantai iltaa! Erittäin hyvä kirjoitus Seppo Rehunen!

    Itse olen usein ihmetellyt, kuinka vaikeaa (tai siltä ainakin tuntuu) on vaikeampien, niiden ”ei niin fantastisten yksityiskohtien” avoin tiedottaminen. Kuitenkin valtaosa ihmisistä ymmärtää varsin hyvin moniin hankkeisiin liittyvät riskimahdollisuudet ja sudenkuopat, ja juuri siksi myös niistä avoimesti puhuminen toisi sellaista reiluuden vivahdetta kokonaisuuteen, ja tämän taas uskoisin osaltaan paremmin sitouttavan myös tavalliset kaupunkilaiset tukemaan ja kannustamaan näitä hankkeita, nimenomaan realistisessa hengessä. Sitä kutsutaan myös osallisuudeksi, joka on yksi monen asian onnistumisen perusedellyksistä.

  6. avatar Hannu Uimonen sanoo:

    Huomenta !

    Hämeenlinnaa riivaa todallakin avoimen tiedotuksen ja rehellisen keskustelukulttuurin puute. Hämeen sanomat profiloituu tässä takuumiehen roolissa. Päätoimittajaa näyttää kiinostavan enemmän valtakunnan poliittiset koukerot kuin meidän veronmaksajien rahojen kohtalo. Tässä olisi toimituksessa ryhtiliikkeen paikka.

  7. avatar Juhani Lemström sanoo:

    Avoimuudesta, uskaltamisesta ja osaamisesta.

    Kärjistäen voisi sanoa niinkin, että aivan väärään tehtävään päättäjäksi hakeutunut henkilö on hakeutunut, jos ei ”uskalla” näkemystään julkisessa keskustelussa esittää. Haiskahtaa vähän jälkiviisastelulta ja vastuun pakoilulta? Tai valtapoliittiselta peliltä.

    Osaamiseen liittyvät huomiot kirjoituksessa ovat tärkeitä. Miten sitä analysoimme, ymmärrämme, kehitämme ja johdetaan? Monet organisaatiot ovat näyttäneet ulkoistaneen osaamiseen liittyvän päätöksenteon. Väitän, että näistä tätäkin kaupunkia kohdanneista ongelmista osa johtuu tästä. Monilla aloilla tutkinnot ovat erkaantuneet hyvin etäälle varsinaisissa tehtävissä vaadittavasta osaamisesta ja kyvykkyydestä. Henkilöitä kuitenkin arvioidaan eli osaamista johdetaan tutkintolähtöisesti. Koulutus on lähes aina positiivinen asia, mutta ei se osaamista korvaa.

  8. avatar Sari Rautio sanoo:

    Seppo pohtii demokratian ydintä, äänen kuuluviin saamista ja jokaisen oikeutta osallistua keskusteluun. Vastuullinen päättäjä osallistuu aktiivisesti ja oikea-aikaisesti keskusteluun, selvittää faktat ja taustat, ja näin ollen on mukana muodostamassa sitä yhteistä näkemystä, jonka mukaan edetään. Jos joku ei siihen katso voivansa sitoutua, jättää eriävän mielipiteen. Kuten vaikkapa vasemmistoliiton valtuutetut ovat johdonmukaisesti tehneet pitkin kautta.

    Mikäli valtuutettu, tai vaikkapa joukkueen jäsen tai työkaveri ei sitoudu yhdessä sovittuihin pelisääntöihin, on tilanne aika typerä. Yhdessä sovitusta, siis alleviivaan, yhdessä sovitusta, on tapana pitää kiinni. Tämäkin on yhdessä sovittu asia. Päätöksentekijöille on olennaista tietää, miten ja missä kohdassa päätökset syntyvät.

    Avoimuutta ei ole leukojen louskuttelu sivusta. Avoimuutta ei ole myöskään puolitotuuksien heittely. Vastuullinen valtuutettu toimii vastuullisesti, myös hankalissa asioissa.

    Avoimuus ja päätöksenteon selkeys on ehdottomasti meidän kaikkien tavoite.

    Omistajapoliittisista ohjeista kokoomusryhmä antoi seuraavan kaltaisen lausunnon.

    ”Kokoomuksen valtuustoryhmä on tyytyväinen että kaupungin omistajapolitiikka systematisoituu ja jäsentyy kokonaisvaltaisten ohjeiden valmistuessa. Kuten luonnoksessa todetaan, :”Omistajapolitiikka ja sen linjaukset ovat merkittävä osa kaupungin johtamista ja
    johtamisen väline. Linjausten tavoitteena on ohjata myös kaupungin päätöksentekoa ja tuoda systemaattisuutta niihin. Linjaukset ja valinnat ovat myös keinoja ohjata ja tukea kaupungin tulevaisuuden kehitystä ja rakennetta.
    Konsernirakenteen tulee tukea ja täydentää kaupungin perusrakennetta.”
    Linjausten yleiset periaatteet ovat oikeansuuntaiset ja käyttöön tullessaan eheyttävät jonkin verran sirpaloitunutta konsernirakennetta. Muutamia huomioita haluamme kuitenkin nostaa esiin.

    On syytä varmistaa että kaikki konsernia ohjaavat asiakirjat ovat koottuna samoihin kansiin arjen työn helpottamiseksi. Jotta nyt valmistuvat ohjeet eivät jää vain kauniiksi sanoiksi asiakirjaan, on olennaista kuvata myös luottamushenkilöiden ja toimihenkilöiden koulutus ohjeistukseen, samoin prosessi miten päätökset tehdään. Samoin ohjeistuksen käsittely eri organisaatioissa on varmistettava avoimella tiedottamisella ja myös virallisella käsittelyssä jokaisessa konsernin organisaatiossa.

    Raportointi ja tavoitteet

    Ohjeiden jalkauttaminen keväällä 2012 on tärkeää, samoin on syytä tarkastella kuinka tavoitteisiin pääsemisestä raportoidaan ja millä aikataululla. Uusien luottamushenkilöiden aloittaessa vuoden 2013 alussa on oltava käytössä paitsi selkeä koulutusjärjestelmä, myös riittävän yhtenäinen raportointijärjestelmä jatkuvan arvioinnin ja pitkäjänteisen päätöksenteon varmistamiseksi.”

    Eli en väittäisi että hätäisesti lähdetään vaan tekemään korjausliikkeitä, vaan omistajapolitiikka on pitkäjänteistä ja moniuloitteista työtä, jota jatkuvasti arvioidaan ja kehitetään eteenpäin.

    Suomeksi vielä. Asioita saadaan aikaiseksi yhdessä ja yhteistyöllä. Rakentaen eikä repien, ja yhdessä oppien, hyvästä ja pahasta.

    Parhain terveisin,
    Sari

  9. avatar Sari Rautio sanoo:

    Ja vielä tuosta autokaupasta, olisi varmasti hyvä idea järjestää siitä tiedotustilaisuus heti kun on jotain tiedotettavaa. Ihan kuten kaupunki järjestää miltei kaikesta muustakin mitä täällä tapahtuu.
    Sari

  10. avatar Timo sanoo:

    Minun mielestäni olisi melkoisen reilua, että kaupunki tiedotuksessaan kertoisi mistä/kenestä asioiden selvittäminen on kulloinkin saanut alkunsa. Harvempi lukee näitä blogeja, jolloin valtaosalle saattaa jäädä väärä kuva.

  11. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Sarille kaksi kommenttia

    Ensinnäkin. Kaupungin omat sisäiset ohjeet ovat toki tärkeitä, mutta niiden yläpuolella on kansiokaupalla lakeja, asetuksia ja ohjeita, joiden noudattaminen on vielä tärkeämpää. Asioiden hoidon osaamisella en ainakaan minä tarkoita sitä, onko Hämeenlinnan kaupungin jotakin ohjesääntöä noudatettu, vaan sitä, että asioita isossa mitassa hoidetaan olemassa olevien säädösten kirjaimen ja hengen mukaisesti. Toistan: kirjaimen ja hengen mukaisesti. Eikä ole huono asia, jos asioiden hoidossa on mukana moraalia ja etiikkaakin.

    Toiseksi. Kirstulan autokaupan tiedottamisesta sanot, että tiedotetaan heti kun on jotain tiedotettavaa. Meillä maksajilla on paljon kysyttävää. Eikö ole syytä asettua silmätysten vastaamaan kysymyksiin tilanteessa, jossa me asukkaat olemme tiedottamisen suhteen olleet autokaupan oman sekä kaupungin johdon virheellisen informaation ja muutaman yksittäisen asukkaiden ja valtuutetun (kiitos heille) oikean tiedon varassa? Tältä se näyttää.

  12. avatar Leo Leppänen sanoo:

    Kunnallishallinnossa tarvitaan säädetyn lisäksi kirjallisia normeja.

    Päättäjissä on pahoja valuvikoja, jos joka helkkarin asiasta pitää olla paksu nivaska ”viisaiden” väsäämiä ohjesääntöjä, jotta toimintaa osataan hoitaa ja valvoa asianmukaisesti. Konserniohjeet on tästä aika hyvä esimerkki. Liian paksu ja monimutkainen nivaska. Ja varmasti edelleen aukollinen ja tulkinnanvarainen.

    Useimmat tehtävät kunnallishallinnossa hoituvat hyvin mallikkaasti, jos päättäjillä on maalaisjärkeä ja he käyttävät sitä. Tämä edellyttää usein, että päättäjät ottavat asioista selvää eli heillä on aikaa perehtyä niihin.

    Tehtäviä on hajautettava Hämeenlinnan hallinnossa. Nyt ne ovat keskittyneet liikaa yksille henkilöille, jotka ilmeisesti ajattelevat olevansa korvaamattomia.

    Hämeenlinnassa tulisi tehdä normien perkaus ja puolueiden tulisi katsella luottamustehtäviin laadukkaampia henkilöitä. Useimpiin tehtäviin ei enää riitä pelkästään se, että suostuu ehdokkaaksi kuntavaaleihin. Eikä edes se, että tämän lisäksi saa runsaasti ääniä.

  13. avatar Sari Rautio sanoo:

    Herrojen kanssa aika yhtä mieltä. Lait ja asetukset ohjaavat tietysti kaikkea tekemistä, ja siksi vaikkapa nuo omistajapoliittiset ohjeet olisivat voineet olla toteamatta kaikkea mikä on jo muuten päätetty. Mutta, kuten valtuustosalissakin todettiin, ohjeiston laatiminen oli tärkeä prosessi.

    Ja siksihän sitä koulutusta tarvitaan että jokaisella olisi yhtäläiset mahdollisuudet osallistua päätöksentekoon.

    Sari

  14. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Tervehdys,

    omistajapoliittiset ohjeet tekisivät esim. SCC:n kaltaisen seikkailun mahdottomaksi.

    Konsernijohto koostuu kaupunginjohtajista ja kaupunginhallituksesta.

    Kenet Sari sinun mielestäsi pitäisi kouluttaa?

    Innoparkin johto on ollut miehitetty kaupungin johdolla ja kh:n jäsenillä.

    Kenet Sari sinun mielestäsi pitäisi kouluttaa?

    Kaupunginhallituksen pj johtaa myös Kantolan Kiinteistöt Oy:n hallitusta. Kuntalaki on yksikäsitteinen sen suhteen mitä tapahtuu kun toimielin käsittelee asioita.

    Kenet Sari sinun mielestäsi pitäisi kouluttaa?

    Yhteistyökumppani SCC rikkoo aidosti ja avoimesti lakia. Valtuuston puheenjohtaja ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja EIVÄT vastaa kysymykseen, onko kaupungin syytä toimia tällaisen kumppanin kanssa.

    Kenet Sari sinun mielestäsi pitäisi kouluttaa?

  15. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Kiitos vilkkaasta keskustelusta ja kannustavasta palautteesta.

    Riitta ja Lexa kysyvät lähtemisestäni vaalikampanjaan tai nimen antamisesta ehdokaslistalle. Vaalikampanjoihin osallistumiseen vastaan kyllä. Olen ollut eri rooleissa mukana vaalikampanjoissa reilut 40 vuotta, alkuun riviäänestäjänä ja aikaa myöten aktiivisemmin. Tuettavat ovat vuosien saatossa vaihtuneet ja välillä oma ehdokas on tullut valituksi – joskus ei. Lupaan olla myös tulevien vaalien kampanjoissa mukana, jossain roolissa.

    Itse ehdolle asettuminen ei ole ajankohtaista. Liian vähän aikaa on kulunut kahdeksan vuoden hienosta jaksosta Hämeenlinnassa valtuutettuna. Olen itseni kanssa edelleen samaa mieltä siitä, että luottamustehtäviin ei kannata kiintyä siinä määrin, että jumiutuu sinne. Kaksi tai kolme kautta on maksimi. Tämä voisi olla ihan yleinenkin sopimus.

    Suomalaisen demokratian vahvuus perustuu laajapohjaiseen kansalaisvaikuttamiseen eikä harvainvaltaan. Tämän takia vastustan myös välillä esiintulevia ministerimalleja keskisuuren kaupungin luottamustehtävissä. Luottamushenkilövaltaa on hyvä jakaa, ei keskittää.

  16. Kuka maksaa?
    Kunhan edes selvittäisiin jalat kuivina suurista raatihuone- ja toribileistä lähipäivinä. Yhdet sellaiset ovat epäselvien sponsorointien takia jo valtakunnanlaajuisen käräjöinnin kohteena, Kuka siis maksaa viulut, Hakaniemen puoluetoimisto vai kaupunkiveronmaksajamme? Valtaan tarrautunut aseveliakselikin on vaatinut läpinäkyvyyttä. Vaan ovathan ne Hakaniemen rahatkin verovelvollislähtöisiä. Aikanaan 1980-luvulla hyvin johdetussa hallinnossamme kiellettiin pullankin nautinta kahvikupillisen yhteydessä virkamiehiltä hallintoalamaisen tapaamisen yhteydessä.. Oman oikeusturvan vuoksi lienee turvallisempaa virkaseniorina vain kävellä sivulle vilkuilematta ohi, kun Kanerva-casekin odottaa yhä ratkaisuaan oikeusasteissa. Kaupunki on jo mahtavasti ylivelkaantunut pelkästään yhtiöidensä kautta.

Jätä kommentti

css.php