Toriparlamentin keskustavisio

Kolumni, julkaistu Hämeenlinnan Kaupunkiuutisissa 12.7.2014

Hämeenlinnan kaupunki tarjoaa kesähelteillä mahdollisuuden kommentoida uutta keskustavisiota. Toriparlamentti on pohtinut asiaa perusteellisesti ja ihmettelee vanhojen päähänpinttymien kahlitsemaa suunnitelmaa sekä esittää omat vaihtoehtonsa.

Harha suurkaupungista elää keskustavisiossa. Hämeenlinna ei ole metropoli eikä siitä sellaista tule. Olemme kituliaasti kasvava keskisuuri kaupunki eikä meidän kannata pyrkiä Euroopan kaupalliseksi ykköseksi eikä Suomen tiheimmin asutuksi keskustaksi.

Visio pelkää keskustan keskeisintä vetovoimatekijää eli moottoritien katetta ja yrittää synnyttää keskustaan sisäistä kilpailua. Kauppahalliakin kaivataan aina vaan, vaikka katteelle tulee kauppoja ainakin kymmenen kauppahallin verran. Eikö katteella juuri tätä tavoiteltukin?

Ruutukaavakeskustamme todellisia houkuttimia voisivat olla tori, museot, kahvilat ja ravintolat, viihtyisät puistot ja vapaa-ajanalueet sekä maksuton pysäköinti.

Pysäköinnillä on keskustavisiossa ylikorostettu asema. Vanha päätös pysäköintilaitoksista ohjaa liikaa suunnittelua ja visio on pysäköintiluolien vanki. Huono pysäköintipäätös kannattaa kumota ja raivata tilaa halvemmille ja helpommin toteutettaville vaihtoehdoille.

Kun moottoritien läheisyyteen on jo tullut tai on pian tulossa yli 1300 uutta pysäköintipaikkaa, kannattaa vanhassa keskustassa siirtyä maksuttomaan kiekkopysäköintiin ja lopettaa keskustaa näivettävä autopaikkojen hävittäminen. Ilmainen pysäköinti vähentäisi samalla painetta pysäköidä keskustan talojen pihoille.

Linja-autoasema on pysäköintiluolien lisäksi tulppana keskustan luovalle kehittämiselle. Toriparlamentti avaa tulpan esittämällä, että rakennetaan moottoritien päälle tasanne ja siirretään linja-autojen solmukohta sinne. Valtuuston annetaan päättää tasanteen paikka.

Aseman siirrossa on ainakin kolme hyvää puolta: ensiksi vanhan linja-autoaseman suuri tontti vapautuu kokonaan jatkokehittämiselle, toiseksi aseman sijainti on liikenteellisesti ylivoimainen nykyiseen verrattuna ja kolmanneksi linja-autojen uusi solmukohta tuo asiakkaita Kaivoparkkiin ja kauppakeskus Goodmaniin.

Reskan kattaminen on hyvä idea, mutta kymmenen vuotta myöhässä. Jos kävelykatu olisi katettu heti vuosituhannen alussa, ei kauppakeskus Goodmania olisi koskaan rakennettu. Tässäkin pätee, että pitää ajoissa ennakoida eikä myöhässä panikoida. Reskan etsikkoaika oli ja meni.

Toriparlamentti tuomitsee keskustan kouluihin ja Hämeensaaren ulkoliikuntapaikkoihin kohdistuvan kielteisyyden. Lyseon tulee jatkaa omalla paikallaan ja Hämeensaaren ympärivuotisia ulkoliikuntapaikkoja kannattaa kehittää eikä hävittää. Molemmat ovat tärkeitä vetovoimatekijöitä.

14 kommenttia artikkeliin “Toriparlamentin keskustavisio”
  1. avatar riitta.nyqvist sanoo:

    Moro Seppo!
    Toriparlamentille kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.
    Täyttä asiaa, ilman visio-höttöjä.
    Riitta

  2. avatar Heikki Koskela sanoo:

    Bravo Seppo!
    Onko sinustakin tullut vanhauskovainen?
    Toiminta ei tarvitse puitteita vaan sisältöä. Tarvitaanko toria kerran kuussa järjestettäviin markkinoihin? Eikö se voisi olla maksuton parkkipaikka? Ympäristössä on mahdollisuuksia tuhlata parkkeerajien rahat. Jos markkinat ovat tarpeelliset, ne voidaan pitää Kasarmikadun ja Kaivokadun välissä. Nyt siellä on pari höhlää veistosta, joita kukaan ei käy katsomassa.
    Täällä on suunnittelu liikaa etunojassa. Muistan Tapiolasta, kuinka Alvari suunnitteli polutkin, mutta porukat tekivät omat reittinsä. Katsotaan tuo katteen vaikutus ensin ja päätetään sitten. Minua myös epäilyttää, että kaupungin keskustaan kaavoittamalla saadaan tuosta vain muutama tuhat asukasta lisää.
    Pitää ymmärtää pienuus ja suuruusluokka. Kesä on hienoa aikaa t. Hessu K.

  3. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Hyvät Riitta ja Heikki! Kiitokset kannustuksesta.
    Toriparlamentti on täynnään järjen jättiläisiä ja arjen asiantuntijoita. Tällaisen sairionkatulaisen ei tarvitse kuin kuunnella, mennä kotiin ja kirjata asiat ylös. Yksinkertaista ja helppoa!
    Parlamentti on tykönään päättänyt, että sen kaikki ajatukset ja esitykset ovat kaupunginvaltuutettujen ja eduskuntavaalien ehdokkaiden vapaasti käytettävissä. Olemme varmoja siitä, että eniten näitä ehdotuksia toteuttava/toteuttavat saavat seuraavissa vaaleissa äänivyöryn.
    Heikille loppukommentti. Jos ei ole toria ei ole toriparlamenttiakaan. Meillä on hieno tori ja sen vilkkauteen vaikuttaa eniten yksi tekijä. Aurinko. Sitä on nyt tarjolla.

  4. avatar keke sanoo:

    Kiitos Seppo, loistava ja avartava kirjoitus !
    Toriparlamentti on samaa mieltä kuin miltei kaikki asukkaamme eli kaupunkimme ja veronmaksajien etujen ajaminen !
    Miten saatais toriparlamentin tietotaito paremmin hyödynnettyä asukkaittemme hyväksi ? Voitaisko kaupunkimme, ”päätöksissään harhailevat”, päättäjät velvoittaa kysymään neuvoja toriparlamentilta aina ennenkuin Sepon loistavassa tekstissä mainittuja asioita päätetään.
    Uusi toimintatapa toisi tervettä, korruptoimatonta ajattelutapaa, ummehtuneen kaupunkimme, nykypäättäjien
    selkärangattomaan ja poukkoilevaan päätöksentekoon.

  5. avatar Leo Leppänen sanoo:

    Hämeenlinnassa on useita toriparlamentteja, koska kaupungissa on monta toria. Nyt Seppo varmaan tarkoitti cityn keskustorilla iltapäisin kokoontuvaa parlamenttia, jonka olen ristinyt Torin Tietäjäksi (TT) ja jossa hänkin poikkeaa usein.

    Seppo ilmoitti muutama päivä sitten tästä kirjoituksesta, kun käsittelimme linja-autoaseman siirtämistä Goodmanin itä- ja länsipuolen rampeille, koska vain hölmöläiset pitävät nykyisen kaltaisia linja-autoasemia. Pariisissakin kaukoliikennettä hoitavat linja-autot pysähtyvät muutamaksi minuuteiksi kadun varsien levennyksille, joihin mahtuu muutama auto kerralla. Tavara-asemat ovat erikseen.

    TT on lähes kokonaan eläkeläisten sakki. Siihen kuuluu noin parikymmentä hyvin toimeen tulevaa ja hyvin käyttäytyvää herra. Ei yhtään naista, eikä tietääkseni arvoiltaan yhtään persua ja vassaria. Hiljaista tietoa löytyy hirvittävä määrä. On tohtoria, maisteria, insinööriä, toimitusjohtajaa, rehtoria, lääkäriä, kapitulanttia, yrittäjää, toimittajaa, kauppiasta, urheilujohtajaa jne. Kielitaitoa ja ulkomaista osaamistakin löytyy.

    Kirjoitin yllä olevan Sepon kirjoituksen taustaksi. Suunnilleen TT:n piirissä ollaan laajasti samaa mieltä. Tosin ilmoitin jo viime viikolla hänelle, että Engelinrantaan tulisi rakentaa hieman enemmän asuntoja kuin hän on aikaisemmin esittänyt.

    TT:n jäsenet eivät lähettele lehtien yleisönosastoille mielipidekirjoituksia. Eikä niitä näy myöskään kaupungin nettisivuilla, kun sinne laitetaan erilaisia suunnitelmia kommentoitavaksi.

    TT on ylpeä asiantuntijaorganisaatio. Se antaa ilmaiseksi neuvoja kaikille, jotka vaivautuvat tulemaan juttusille torille iltapäivällä kahviaikaan. Porukan tuntee siitä, että pöydässä on kaksi iltapäivälehteä. Silloin ne eivät ole muiden asiakkaiden käytettävinä, valitettavasti. Tästä kiitos Jussin Kahvion ehtoisalle omistajalle.

  6. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Minua ei niinkään kiinnosta ketä siellä parlamentissa istuu, elämänkokemusta nyt kuitenkin. Ovat ilmeisesti nähneet huonompiakin aikoja mm korkeamman korkotason, joutuneet miettimään hankintojaan (esim auto, asunto ) Kun laina-ajatkin olivat lyhyitä, jos lainaa tarvitsi. Poliittisessa päätöksenteossa riskinotto oli myös varovaisempaa. Nykysukupolvi on tottunut tuolta -90 luvulta haluamaan ja saamaan kaiken ja heti. Tässä on ollut pankeilla ja niiden välisellä kilpailulla suuri merkitys. Jos vähänkin on tutustunut historiaan kaikki hyvä loppuu yleensä aikanaan. Hämeenlinnan rakentamisesta vielä. En tiedä kuinka paljon kaikkeaan on kokonais suunnitelma kaavoituksellisesti. Tuntuu kuitenkin hurjalta (Vekan alue, Engelinranta, Varikonniemi) ja mitä niitä onkaan. Kaupungin päättäjillä on ilmeisesti tieto suurista työllistämishankkeista (hyväpalkkaisistakin), joista ei voi tietenkään puhua. Ajelin pitkästä aikaa uusilla asuntoalueilla ja ihmettelin tyhjien asuntojen määrää.

  7. avatar Sari Rautio sanoo:

    Hei,

    tuo linja-autoaseman paikka on kiinnostava asia. Matti Karhula, joka oli keskustavisiota konsultoimassa, ehdotti taas matkakeskusta juna-aseman yhteyteen. Motarin päällinen kiinnostaa kyllä muakin, ja oikeastaan tosiaan se on se tavara-asema jonka paikka vaatii enemmän tilaa.

    Maksuton pysäköinti ei ole todellinen asia. Joku maksaa aina. Veroissa tai muissa hinnoissa. Onnistuneimpia ovat eri kokoisissa kaupungeissa ratkaisut, jotka selkeästi ohjaavat autot rivakasti parkkiin ja ihmiset liikkeelle asioilleen, sinne torille, museoihin, puistoihin ja urheilupaikkoihin. Jotka ovat niitä vetovoimatekijöitä, ja jotka visiossa halutaan säilyttää, vahvistaa ja jopa saada vetovoimaisemmiksi.

    Sari

  8. avatar riitta.nyqvist sanoo:

    Sari, miksi säilyttää kynsin ja hampain visioita, joita kaupunkilaiset/maksajat, eivät halua.
    Viime vaalikampanjan aikaan teki Radio Häme kyselyn,
    johon ehdokkaat saivat vastata enempi tai vähempi rehellisesti.
    Vain pieni vähemmistö ehdokkaista halusi mm. torinalusparkin.
    Silti, viime vuonna tarjottiin Palokunnankadulla asuvalle mahdollisuus ostaa
    torinalusparkkipaikka autolleen,
    – 32 000€.
    Niin, siitä ilmaispaikoituksesta, se tulee huomattavasti halvemmaksi,
    kun otetaan kokonaisuus huomioon.
    Pieni otos Linna-jazzien aikaan osoitti, ihmiset ovat rivakoita pysäköimään
    mitä mielikuvituksellisimpiin parkki-visioihinsa.
    Lämmöllä
    Riitta

  9. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Sarille pyyntö kahdesta kehitystä eteenpäin vievästä päätöksestä.

    Ensinnäkin tarvitaan päätös siitä, että linja-autoasema ei jatka nykyisessä paikassaan. Päätös voidaan tehdä riippumatta siitä, suojellaanko asemarumilus vai ei. Uusi paikka linja-autojen solmukohdasta löytyy helposti, kun paikan ideointi avataan.

    Toisekseen liikuntapaikkojen vetovoima keskustassa turvataan sillä, että Hämeensaaren eteläkärjen tenniskentät, rullahockeykenttä/kiekkokaukalo sekä iso luistinrata/pesäpallokenttä/maahockeykenttä päätetään säilyttää ja niitä kehittää nykyisillä paikoillaan. Sekä keskustasuunnitelma että Engelin rannan suunnitelma leikkaavat Sinisen Laguunin pohjoispäästä pienen siivun ja näin tuhoavat koko kentän.

  10. avatar artturi sanoo:

    Pari kommenttia tuohon viimeisimpään kirjoitukseen

    – ensinnäkin on vähän rumasti kutsua linja-autoasemaa ”asemarumilukseksi”. Kyseessähän on yliarkkitehti Sahlbergin, Hämeenlinnan Postimerkkikerhon kunniapuheenjohtajan, ammattitaidolla suunnittelema rakennus, joka on kunnialla palvellut kaupunkilaisia jo yli 50 vuotta

    – toiseksi, mikä pakko liikuntapaikkojen, kuten maahockeykentän, on pakko olla kaupungin ydinkeskustassa. Urheilijoilla on kyllä energiaa pyöräillä muutama kilometri harrastuksensa pariin laitakaupungillekin.

  11. avatar riitta.nyqvist sanoo:

    Tervehdys Artturi!
    Olen samaa mieltä Sepon kanssa,
    rumilus on linja-autoasemamme,
    olkoot sitten kenen piirtämä.
    Musiikin ammattilainen muistutti,
    kirjoittaessani juontoa varten Sibbestä ”muotokuvaa” kuulijoille,
    ” – Sinun juttusi muuten ok, mutta muista Sibelius teki myös huonoa musiikkia,
    ei siis liikaa siirappia.”
    Tällä tahdon vain sanoa, ettei se aina mestariltakaan onnistu,
    olipa alallaan miten huippukyky tahansa.
    Riitta N.

  12. avatar artturi sanoo:

    Kauneus on katsojan silmässä, eli ei se rumuus mikään fakta ole vaan teidän mielipiteenne, ei kaikkien.

  13. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Artturi on oikeassa, että liikunnan harrastuspaikkojen ei ole pakko olla keskustassa. Jos kuitenkin keskusta halutaan pitää elävänä ja asuinpaikaksi houkuttelevana, on eduksi että myös keskustassa on vapaa-ajan harrastuspaikkoja.

    Urheilijoilla on energiaa pyöräillä laitakaupungille, jos niin halutaan. Toistaiseksi he vielä pyöräilevät keskustaan ja jättävät parhaassa tapauksessa rahaa lähialueen kauppoihin, kahviloihin ja pikaruokapaikkoihin. Lisäksi he houkuttelevat keskustan kupeessa järjestettäviin otteluihinsa vastustajia ympäri Suomen ja katsojia koko kaupungin alueelta.

    Hämeenkaaren toimintojen siirtyminen Pullerille hiljentää Hämeensaarta ja heikentää keskustan alueen väestön vapaa-ajanvietto- sekä sisäliikuntamahdollisuuksia. 400-800 katsojaa ottelua kohti ei ole ihan mitätön määrä ja elokuusta lähtien he menevät laitakaupungille Pullerille.

  14. avatar Sari Rautio sanoo:

    Tervehdys!

    Keskeinen asia valtuuston hyväksymiä Engelinrannan kehittämisen linjoja on monipuolisen liikkumisen mahdollistaminen edelleen Hämeensaaressa. Sininen Laguuni on tulossa käyttöikänsä päähän, ja pesiskenttä on uusittava joka tapauksessa. Kuukauden päästä aukeaa upea uusi palloiluhalli, jota muut kaupungit katellisena katselevat. Pulleri sijaitsee parin kilometrin päässä nykyisestä Hämeenkaaresta, joten ei se ihan kohtuuton matka ole.

    Keskustavisio odottaa ihan aidosti kuntalaisten kommentteja ja ehdotuksia. Laittakaa siis sormenjälkenne suunnitelmaan.

    Helleterkuin,
    Sari

Jätä kommentti

css.php