Miksi meiltä väki vähenee?

Vuosina 2010 ja 2011 Hattula, Hämeenlinna ja Janakkala kasvoivat yli 500 uudella asukkaalla, mutta vuosina 2012 – 2014 enää noin 200 henkilöllä vuotta kohti. Nyt meiltä väki vähenee. Onko mitään tehtävissä?
Hämeenlinna ja sen naapurikunnat elivät 2000 luvun alussa vireätä kasvun ja kehittymisen aikaa. Valtio keskitti palvelukeskuksiaan Hämeenlinnaan, Hattulassa Panssariprikaati ja Onninen vahvistuivat ja Janakkala myi tontteja varakkaille pääkaupunkiseutulaisille.
Asukasmäärä lisääntyi tasaisesti ja vuoden 2007 asuntomessut vielä vauhdittivat kasvua. Kaupungissa yksi rakentamisen painopiste oli rautatieaseman lähialueella: rakennettiin Vanajanranta, Vaakunan ympäristöä sekä Keinusaaren ja Sairionrannan uudet asuntoalueet. Hämeenlinna tarjosi junalla työssä käyville kilpailukykyisen vaihtoehdon.
Mikä on muuttunut? Moni asia on nyt huonommin kuin kymmenen tai viisitoista vuotta sitten. Liian moni. Aiemmasta hyvästä asumiskaupungin maineesta ja omien vahvuuksien maltillisesta korostamisesta on siirrytty unelmoimaan sellaisesta ainutlaatuisuudesta, mikä ei näytä houkuttelevan uusia asukkaita.
Perheelliselle tärkeitä ovat lasten hyvät palvelut. Hämeenlinnassa koulut olivat aikaisemmin vetovoimatekijä, mutta eivät ole enää. Koulukaupunkimaine on onnistuttu pilaamaan lyhyessä ajassa eikä tästä voi syyttää opettajakoulutuksen siirtymistä Tampereelle. Syyt ovat itse aiheutettuja.
Vahvuuksista ovat jäljellä perheiden kannalta lasten päivähoitopalvelut ja mahdollisuudet monipuolisiin ja hyvin organisoituihin vapaa-ajan harrastuksiin. Voi olla, että tämä ei ole riittävä houkute kovassa kilpailussa perheiden asumispaikkakunnista.
Eläkkeelle jäämässä olevien kannalta Hämeenlinnaan asettumista puoltavat lyhyet välimatkat kaupungin sisällä, vilkas yhdistys- ja kulttuurielämä sekä erinomaiset liikunta- ja hyvinvointipalvelut. Eikä vähätellä voi vielä jäljellä olevaa vehreyttä eikä Vanajaveden läheisyyttä.
Miten kasvu-uralle päästään takaisin? Varmaa on, että hallittuun väestönkasvuun ei päästä jatkamalla nykyiseen tapaan. On katsottava totuutta silmiin, tunnustettava tosiasiat ja lopetettava omien ongelmien vähättely vetoamalla, että jossain muualla on seutuja, joilla menee meitäkin huonommin.
Tärkein asia on kaupungin pahoin ryvettyneen maineen puhdistaminen. Tarvitaan nollatoleranssia henkilökohtaisuuksiin menevässä kommentoinnissa. Näyttää siltä, että kaupungin ja seutukunnan kehittämiseen päästään vasta, kun henkilöt vaihtuvat. Ansaitsemme neuvottelukykyiset ja eri ajattelusuuntia kunnioittamaan pystyvät uskottavat päättäjät.
Rohkaisevaa Hämeenlinnan seutukunnan kannalta on, että paljon myönteistä on jäljellä ja paljon myönteistä on tulossa. Jäljellä on Suomen paras sijainti keskellä nopeasti voimistuvia Tampereen ja Helsingin kasvukeskuksia ja tulossa on koko Suomea ravisteleva aluehallinnon uudistus. Saamme näistä sitä enemmän irti, mitä paremmin maltamme keskittyä ydinasioihin.
Tasaisen varmasti suosiotaan lisäävä junalla työssä käynti tuo meille Tampereen ja Helsingin työpaikkakeskittymien suhteen edun, jota ei ole millään muulla seutukunnalla Suomessa. On panostettava perheiden tarvitsemiin peruspalveluihin ja lisättävä asuntotarjontaa rautatieaseman välittömässä läheisyydessä. Kumpikin asia on omissa käsissämme.
Hallinnon uudistamisessa Hattulan, Hämeenlinnan ja Janakkalan tulevaisuudelle on tärkeää löytää keinot rakentaa ihmisläheinen, lähes 100 000 asukkaan yhtenäinen seutukunta ja meille lankeava maakunnan keskus- ja hallintopaikka. Myös tämä hallinnon yksinkertaistaminen ja tehostaminen on kiinni ihmisistä, joilla on kykyä ja halua asettaa seutukunnan etu oman edun edelle. Löytyykö tätä halua?

102 kommenttia artikkeliin “Miksi meiltä väki vähenee?”
  1. avatar Sari Rautio sanoo:

    Tärkeä asia! Tätä selvitellään nyt juuri Hämeen Liiton toimesta, ja samoin osana Uusi Hämeenlinna – työtä. Mitkä syyt siihen ovat johtaneet, ja mitkä ovat merkityksellisiä, onkin monisyinen asia. Näitä näkemyksiä kerätään keväällä kaupunkilaisilta ja myös järjestöjen näkökulmia kysytään. Erityisesti on tiedusteltu muuttajien ja pendelöijien näkemyksiä. Liikunta – ja kulttuuripalvelut ovat ne joista vuosittain tulee tosi hyvää palautetta, ja onpa ne mainittu jopa tänne muuton syynä. Koulu- ja päivähoitopalveluista taas ihmiset ovat myös tyytyväisiä, asiakaskyselyjen perusteella jopa erittäinkin tyytyväisiä vaikka ongelmiakin on.

    Suomen 70 seutukunnasta alle kymmenessä on kasvanut työpaikkojen määrä viimeisten vuosien aikana. Eli muutos on laajemmin koko Suomea koskettava. Kasvukäytäväajattelun kautta, kuten viikolla Hämeen Sanomista luimme, haetaan myös tähän ratkaisuja.

    Sari

    • avatar Seppo Rehunen sanoo:

      Kiitos Sari kommentistasi.
      Kirjoitat, että syyt väkiluvun laskuun ovat monisyinen asia. Pelkään, että asioista tehdään turhaan liian monimutkaisia.
      Viimeisessä kappaleessa otat esiin työpaikat. Ehkä huomaat, että kolumnissani keskityn Helsinkiin ja Tampereeseen työpaikkakeskittyminä. Hämeenlinnan rooli on palvella näillä metropolialueilla työssä käyviä perheitä niin, että perheet valitsevat Hämeenlinnan ja koko seutukunnan asuinalueekseen.
      Omana ehdotuksena eri työryhmille ja pohdinnoille toistan vielä:
      1) perheiden palvelut, erityisesti koulut, kuntoon
      2) junalla työssä käyvien koko palvelukokonaisuus kuntoon
      3) asuntorakentaminen rautatieaseman välittömään läheisyyteen.
      Kannatan vahvasti Hämeenlinnan ja koko seutukunnan kehittämistä asuinkaupunkina, jossa on hyvä lasten kasvaa ja kaiken ikäisten harrastaa monipuolisesti. Tämä tavoite on haastava!

      • avatar Sari Rautio sanoo:

        Hei!

        Tässä on erinomainen lista. Olen niistä ihan samaa mieltä. Pendelöijien, meitä lienee jo yli 7000, huomioiminen palveluita suunniteltaessa, on olennaista. Segmentointi kaikkineen, eli aito asukaslähtöisyys palveluissa on ehdottoman tärkeää, ei siis samaa kaikille vaan tarpeen mukaan. Tähän välineenä on mm palvelusetelien lisääminen – joissa siis ihmiset saavat itse valita palvelun tarpeidensa ja painotustensa mukaan. Ja keskustan alueen asumisen lisääminen, jota haetaan niin asemanseudulla, Engelinrannalla kuin myös tuolla Suomen kasarmin alueella, koko keskustavisiolla.

        Asumiskaupunki -ajatus on koko Uusi Hämeenlinna työn lähtökohta. Ja yksinkertainen on kaunista, tässäkin.
        Sari

  2. avatar Muutoksella nostetta sanoo:

    Taas meinataan lipsua liiallisen selittelyn ja ongelmien vähättelyn puolelle Sari Raution kommentissa.
    Nyt on ihan oikeasti kaikkien meidän pystyttävä katsomaan sinne peiliin, vaikka näky ei olisikaan omien toiveiden ja uskomusten mukainen. Korkealentoiset toiveunet on nyt unohdettava ja palattava realismin pariin.

    Jos tekisitte kyselyn kaupunkilaisten tyytyväisyydestä koulutukseen juuri nyt, niin saisitte sangollisen kuravettä naamallenne. On ihan turha muistella vanhoja hyviä vuosia, koska tilanne on muuttunut koulutuksen osalta nopeasti paljon huonompaan suuntaan ja se kyllä näkyisi rankasti kyselytulosten heikkenemisenä, valitettavasti.

    Seppo Rehunen tiivisti tekstissään erinomaisesti ongelmiemme itse aiheutetun ytimen ja kyvyttömyytemme tunnistaa todelliset ongelmat, toteamalla seuraavasti:
    ”Mikä on muuttunut? Moni asia on nyt huonommin kuin kymmenen tai viisitoista vuotta sitten. Liian moni. Aiemmasta hyvästä asumiskaupungin maineesta ja omien vahvuuksien maltillisesta korostamisesta on siirrytty unelmoimaan sellaisesta ainutlaatuisuudesta, mikä ei näytä houkuttelevan uusia asukkaita.”
    SEKÄ
    Miten kasvu-uralle päästään takaisin? Varmaa on, että hallittuun väestönkasvuun ei päästä jatkamalla nykyiseen tapaan. On katsottava totuutta silmiin, tunnustettava tosiasiat ja lopetettava omien ongelmien vähättely vetoamalla, että jossain muualla on seutuja, joilla menee meitäkin huonommin.

    Tässä oli mielestäni Rehusen kaikista tärkeimmät ja erinomaiset peruseväät kaupungin johdon itsetutkiskelulle ja muutossuunnan hakemiselle. Nyt on laitettava hihat heilumaan konkreettisten asioiden ympärillä, koska positiivista muutostahtia pitää saada kiihdytettyä omilla toimilla ja tietysti muutoksen suuntaa on tarkistettava huolellisen ja rehellisen itsearvioinnin perusteella.

    • avatar Sari Rautio sanoo:

      Nyt todella toivon että nämä kriittiset ja huolestuneet äänenpainot tulevat esiin kuntalaiskyselyssä joka siis käynnistyy kohta. En lainkaan vähättele ongelmaa vaan nimenomaan kiirehdin toimenpiteitä eteenpäin. Päätöksenteko perustuu ja pitää perustua tiedolle. Asumisen osalta esimerkiksi ollaan selkeästi tehty virheitä aiemman tiedon pohjalta- ihmiset eivät enää halua sankoin joukoin asua omakotitaloissa – tontit eivät käy kaupaksi. Kohtuuhintaiset kerrostalot kiinnostavat, ja niitä pitää saada aikaiseksi. Suomen kasarmin alue on kiinnostava juttu – saas nähdä miten asunnot täyttyvät.

      Ja Rehusen kanssa olen eri mieltä siitä että asiat ovat huonommin kuin 15 vuotta sitten. Muutosta on tullut, ja rutkasti. Kaupunki on 11 kertaa suurempi pinta-alaltaan, ja yksi muuttoliikeasia on pitäjistä keskustaan – mikä aiemmin näkyi muuttovoittona Hämeenlinnassa. Vielä lopuksi, en vähättele, en lainkaan, vaan kutsun ihmisiä ehdottamaan ratkaisuja. SE että sanotaan ei, ei riitä.

      Sari

      • avatar riitta nyqvist sanoo:

        Sari, synnyin Höyhensaaressa,
        opiskelin, tein bisnestä Hämeenlinnasta käsin.
        Kannoin melkoiset verot kaupungin kassaan, niin omasta kuin työntekijät
        tilistään.
        Paluumuutin 10v. sitten takaisin kotikaupunkiini.
        Minulla on ehkä enemmän perspektiiviä kaupunkini kehityssuunnasta,
        kuin sinulla.
        Sinun kannattaisi asentaa ajalliseen ajopeliisi myös jarrut ja sivupeili,
        josta silloin tällöin voisit vilkaista taaksepäin.
        Menneisyyden tuntemus estää usein tekemästä samoja virheitä toistamiseen.
        Viimeiset viisi vuotta ovat olleet hurjaa alaspäin menoa kaupungissamme.
        En ole yksin mielipiteeni kanssa, niin paljon on tullut negatiivista palautetta
        myös liitoskunnista.
        Sari, imago ei synny pienen porukan yksipuolisesta tuunauksesta,
        se syntyy aidosta kanssakäymisestä,
        kiinnostuksesta asukkaiden l. asiakkaiden tarpeisiin.
        Se taas vaatii kuuntelemisen ja nöyryyden taitoa.
        On ajan ja rahan haaskausta teettää tarkoitushakuisia asukaskyselyjä jälleen kerran
        arkistoitavaksi.
        Mikään ei muutu, jos Raatihuoneen hiekkalaatikossa
        samat naamat vaihtavat lapioita keskenään.
        Seppo ja monet muut ovat erittäin perusteellisesti tarjonneet
        hiljaista tietoaan&ratkaisumalleja, eivät pelkkää ei:tä.
        Se ei ole kiinnostanut sinuakaan, vaan konsultti toisensa perään on pestattu
        vahvistamaan omia visioitanne.
        Ps. Nykäsen Harri on viisaasti todennut ”Petos ja itsepetos ovat erottamattomia.
        Ilman itsepetosta harva petos onnistuisi.
        Samaa itsepetosta ruokkiva mekanismi saa ihmiset uskomaan pyramidihuijauksiin, nigerialaiskirjeisiin…”
        Riitta

        • avatar Seppo sanoo:

          Kiitos Seppo ja Riitta hyvistä kirjoituksista. Voi kun päättäjät olisivat teidän järjellänne ja ymmärryksellänne varustettuna. Lähtisi Kanta-Häme nousuun ja erimielisyydetkin ratkaistaisiin sovussa.

          • avatar Sari Rautio sanoo:

            Vaalit on 9.4.2017 – kaikki viisaat ehdokkaiksi! Ja sopimista sekä sovittelua rähinöinnin sijaan, sitä tarvii koko Suomi. Sekä vähän kunnioitusta ja kuuntelemista.
            Torstai on toivoa täynnä!
            Sari

  3. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Haluan uskoa, että riitelevät poliitikot eivät estä ketään yksityishenkilöä muuttamasta kaupunkiin, yritykset kyllä saattavat mietiskellä, mutta en usko että sekään on yhden tietovuodon syytä. Seutuyhteistyössä saattaa edelleen olla merkitystä joidenkin päättäjien sisäsyntyisellä ylimielisyydellä. Hämeenlinnan valtaeliitti ei opi ymmärtämään, että kaupunkiin on liitetty maalaiskuntia. HML on mm yksi Suomen johtavia kesäasuntokuntia. Ymmärrän kyllä, että jos halutaan ns pedelöijiä täytyy mm asemanseutua kehittää ja olla jatkuva lobbaus VR:n päin, etteivät junavuorot enää vähene. Valtaeliitin on vaikea muuttaa ajatusta, että kunnan koko kehitys ei ole vain torin ympäristössä, missä myös vanha rahavalta vaikuttaa. Kuntaliitos on tuonut myös Raatihuoneelle toisinajattelijoita, sille täytyy löytyä ymmärrystä. Mitä sitten tulee jos Janakkala ja Hattula joskus (pakko)liitetään kaupunkiin. Sieltä tulee myös demareista muita kuin nuoleskelijoita. Itselleni on helpotus kun mennessäni tänään Verkatehtaalle ei tarvitse tuntea syyllisyyttä kaupungin palvelujen hyväksikäytöstä.

  4. avatar Ville-Matti Vilkka sanoo:

    Olen omassa blogissani pari kertaa kysellyt, miksi Hämeenlinnaan kannattaisi muuttaa. Ainakaan tämä blogisivuston kommentoijat eivät ole antaneet kovin ylevää kuvaa Hämeenlinnasta asuinkuntana. Kouvolassa kysyttiin laajasti kuntalaisilta Kaupunkia kuvaavia adjektiiveja. Niiden kautta Kouvolaa voi luonnehtia sen mukaan näin: ”Rauhallinen ja harmaa juna-asema, joka tunnetaan huvipuistosta”.

    Minkälaisen kuvauksen Hämeenlinna saisi vastaavassa imagokartoituksessa. Ainakin itse koen Hämeenlinnan vähän Kouvolan tyyliin, mutta tuota harmautta en koe. Sen sijaan lisäisin vehreyden. Mukaan lisäisin sisäänpäin kääntyneisyyden. Hämeenlinna on ihan maantieteellisestikin kukkuloiden keskellä, kuin omassa pesässään, jota vanha linna vartio kaikelta uudelta. Ikääntyminen on myös heti kielenpäällä, kun ajattelen Hämeenlinnaa.

    Tiedän joitain ihmisiä, jotka ovat muuttamassa Hämeenlinnaan, mutta vasta eläkkeelle siirtyessään.

    Eläkeläiset eivät kuulosta kovin dynaamiselta joukolta varmaan kaupungin johdossa (vaikka tiedän, että ikäihmisten vaikuttajaraati lie aktiivisin). Mutta kyse on ehkä näkökulmaharhasta. Aikoinaan olin Lahdessa yhdessä projektissa, jossa koetimme nostaa ikäbusinesta yhdeksi kaupungin kärkihankkeeksi. Arvatkaa onnistuiko…

    Mutta vakavasti Hämeenlinna voisi löytää mielestäni vahvuutensa juuri siitä, minkä ihmiset kokevat todeksi täällä. Ulkoa tuotu ei kanna pitkään. Uskon myös, että ikääntyvien ympärille rakentuva liiketoiminta voisi olla ihan oikeasti kaupungille hyvä juttu. Hämeenlinna voisi olla gerontologinen laboratorio. Voi kuulostaa sarkasmilta tai vitsiltä, mutta ikäjakaumaa ei kannata nähdä uhkana vaan mahdollisuutena. Hämeenlinna voisi houkutella tuon turvin tänne monenlaista ja kokoista teollisuutta sekä tuotekehitystä tuottamaan välineitä ja palvelua, jotka tekevät ikääntyvien elämän paremmaksi aina kansainväliselle tasolle asti.

    Näin ikäbusiness toisi myös kaivattuja äyrejä, joilla voitaisiin taata vaikkapa koulujen kunnon ennakointi. Varmaan moni stressaa siitä, kun eivät tiedä mihin fyysiseen kouluun lapsi seuraavaksi joutuu. Kaupunkilaisten keskeinen turvallisuuden tunne syntyy siitä, että voi ennakoida asioita ja luottaa tulevaan, jopa sinne eläkkeelle ja hautaan asti.

    Kaikki ikäännymme, ja väestöennusteeet näyttävät oikeastaan ongelmien sijaan sen, missä on mahdollisuuksia, joihin pitää vain tarttua. Kyse on näkökulman ottamisesta, jossa ikääntyminen laitetaan sanapariksi mahdollisimman monella asialle. Kun näitä tarkastelee mahdollisuuksina niin yllättäviä asioita voi löytyä. Esimerkiksi jokainen voi kuvitella mitä mahdollisuuksia kytkeytyy vaikkapa tässä kommenttiketjussa aiemmin kirjoittanee Sarin tekstissä. Ikäliikunta tai liikkuminen ja ikä; mitä liiketoimintaa siitä voisi syntyä? Nuorten kohtuuttomiksi kokemat nykyeläkeläisten eläkkeet oikeastaan vain odottavat, että joku poimii ne.

    Minut saa napata mukaan ikäbusineksen luomiseen ja kehittämiseen.

    t. ville-matti vilkka

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      Kovasti joka puolelta annetaan ymmärtää, kuinka ikä-ihmiset ovat yhä parempikuntoisia. Siihen lisätään usein, että parantuneen terveydenhuollon johdosta. Minulle on kerrottu, että tänne muuttaneissa eläkeläisissä on ollut paljon erikoissairaanhoitoa tarvitsevia. Ja he osaavat myös vaatia. En ole vielä nähnyt kuntaa joka ei ilmoittaisi budjetit ylittävistä erikoissairaanhoidon kuluista. Joku professsori kirjoitti joku kuukausi sitten, että jopa yli 90-vuotiaille tehdään kalliita leikkauksia vaikka elinikänsä ei pitene kuin muutamia kuukausia. Kirjoitti tästä lausunnosta varmaan vihat päälleen saavansa.. Ikäihmisten kuntouttava toiminta on toki kannatettavaa, mm ohjattu liikunta, vesijumpat ym ym. Sehän virkistää ja on myös sosiaalista toimintaa.

      • avatar Ville-Matti Vilkka sanoo:

        Luin juuri Uuden Suomen uutisen (http://www.uusisuomi.fi/raha/178635-tuloromahdus-1980-1995-syntyneiden-petos-totta-suomessakin-suuret-ikaluokat-pelastivat) , jonka mukaan eläkeläisten mediaanitulo on yhtä suuri kuin alle 35 -vuotiaiden. Siis aikamoinen taloudellinen resurssi. Eläkeläisten tulot voisivat nyt hyvinkin kulutuksen kautta siirtyä uuden työn luomiseen, mutta epäilen heidän panttaavan rahojaan kuolemaansa saakka, jolloin heidän eläkeikää lähestyvät lapsensa saavat aikamoisen määrän omaisuutta ja rahaa.

        Yhteiskunnallisesti ja nykyisessa taloudellisessa tilanteessa voisi olla hyvä, että eläkeläisten raha ei olisi laiskaa vaan aktiivista, uutta työtä ja toimintaa luovaa.

        Muistan hyvin kuinka 1990-luvun lamassa omat eläkkeellä olevat vanhempani osallistuivat lamaan vähentämällä pientä kulutustaan entisestään. Koetin valistaa heitä, että lama ei koske heitä. Nyt taitaa olla sama tilanne.

        Näkisin mieluusti, että Hämeenlinna voisi aidosti olla hyvä kaupunki ikääntyä. Ainakin taloudellisesti mediaani eläkeläispari tuo kaupunkiin rahaa siinä missä alle 35 v. pariskunta, jonka tulokehitys jää omia vanhempiaan pysyvästi heikommaksi. Paitsi, jos tuo alle 35 v. pariskunta pystyy luomaan ylivertaisia palveluita ja tuotteita ikääntyvien iloksi.

        Pitkään olin ihmeissäni puheista, jotta perintöön aiottu omaisuus pitäisi käyttää oman elämän laadun kohentamiseksi. Nyt alan olla sitä mieltä, että koko yhteiskunta hyötyisi ainakin nykyisessä tilanteessa, jos ihmiset käyttäisivät oman omaisuutensa ja varansa oman elämänsä rakentamiseen aina hautaan asti.

  5. avatar jallu sanoo:

    Sehän näyttää nyt olevan kokdemin pääasia ettei periksi anneta. Työttömyys, muuttotappio ym. ei pysäytä, koska kokdem joutuisi myöntämään että pronkin ajatuksia kannattaisi silloin tällöin kuunnella ja ehkä myös kuntalaisten. Sepolla oli hyviä vaihtoehtoja, mutta kun Sari Rautiolle se tarkoittaa ei.

    Sari Rautio on aina kannustanut kuntalaisia sanomaan mielipiteensä niinkuin nytkin, mutta kun käytäntö on osoittanut ettei niille kuitenkaan laiteta mitään painoarvoa päätöksiä tehdessä. Kyllä soisin että kärkipoliitikot jo vaihtuisivat tuoreempiin ja ryvettymättömiin, joilla ei olisi keskinäisiä henkilökohtaisuuksiin meneviä kaunoja. Ei tilanne kyllä kuntalaisia enää missän mielessä palvele.

  6. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Sari Rautio otti keskustelun alkupäässä esiin sen tosiasian, että yksi muuttoliikeasia on muutto pitäjistä keskustaan, mikä aiemmin näkyi muuttovoittona.

    Nyt kuitenkin on niin, että kuuden kunnan yhteenliittymänä uusi Hämeenlinna syntyi 1.1.2009. Kaikki kolumnini alussa esitetyt luvut koskevat aikaa 1.1.2010 – 31.1.2016. Lisäksi korostan, että käsittelen Hattulaa, Hämeenlinnaa ja Janakkalaa yhtenä yksikkönä, koska nämä kolme kuntaa muodostavat yhtenäisen kaupassakäyntialueen, työssäkäyntialueen ja seutukunnan. Jaamme yhteisesti hyvinvoinnin tai pahoinvoinnin, halusimme sitä tai emme.

    Vielä kylmät luvut näiden kolmen kunnan yhteisen muuttovoiton/muuttotappion osalta eri vuosina:
    – vuonna 2010 muuttovoittoa 506 henkilöä
    – vuonna 2011 muuttovoittoa 539 henkilöä
    – vuonna 2012 muuttovoittoa 210 henkilöä
    – vuonna 2013 muuttovoittoa 198 henkilöä
    – vuonna 2014 muuttovoittoa 231 henkilöä
    – ajalla 1.1.2015-31.1.2016 muuttotappiota 80 henkilöä

    Suunta on voimakkaasti laskeva eikä kyseessä ole satunnainen yhtä vuotta koskeva ilmiö, vaan selvä trendi seutukunnallamme.

    Muutos on ollut näkyvissä jo vuonna 2012 eli neljä vuotta sitten. Menestys vaatii lähes aina herkkien signaalien tunnistamista, nyt tilanteeseen ollaan heräämässä jälkijunassa, kun ongelma on jo sylissä.

  7. avatar Jaakko sanoo:

    Vaikka allekirjoitan Seppo Rehusen teesit muuten, niin kolmen kunnan niputtaminen samaan ei anna tässä oikeaa kuvaa asioista, koska jokaisella kolmella kunnalla on omat itsenäiset päättäjänsä, omanlaisensa palvelut ja tulevaisuus- strategiansa. Ja mitä olen kuullut, ynnä asioita seurannut, on naapureillamme selkeästi enemmän ”asukkaat edellä” tatsi. Minulle oli muuten ihan uutta, että asukkaat kehuvat Hämeenlinnan koulupalveluita, no ehkä joku tykkää yllätyksistä ja homekouluista.

    • avatar Seppo Rehunen sanoo:

      Kiitos, Jaakko
      Kirjoitat osuvasti, että on kolmet itsenäiset päättäjät sekä kolmet palvelu- ja tulevaisuus -strategiat. Pidän tätä todellisena voimavarojen tuhlaamisena. Teho olisi parempi, jos olisi yhteiset päättäjät ja ennenkaikkea yksi ja yhteinen strategia. Sijainti on yhteinen, haaste elinvoimasta yhteinen.

      • avatar Sari Rautio sanoo:

        Ehdottoman samaa mieltä. Ensi tarvitaan yhteinen tahtotila ja tavoitteet, rakenteet muotoutuvat toimintakulttuurin uudistuttua. Toisin päin ei ole onnistunut.
        Sari

  8. avatar Timo Ojanen sanoo:

    Moron,

    Olisiko aika tehdä seudullinen asukaskysely?
    – Syyt, miksi Hattula ja Janakkala haluavat pysyä itsenäisinä kuntina asukkaiden näkökulmasta, tähän voi mainiosti vastata myös Hämeenlinnalaiset.
    – Yhteistyömahdollisuudet asukkaiden näkökulmasta.
    Ym, ym
    Mielestäni kuntalaiskyselyt ei anna oikeaa kuvaa nettipalautteena. Ovelta kyselyt tasapuolisena otantana, vaikka
    joidenkin oppilaiden toimesta?, postitusversio johonkin päin, lisänä nettiversio.
    Idea lyhyesti tuo, eihän kukaan blogeihin kirjoittaja tai kuntaan valittu luottamushenkilö välttämättä asukkaiden näkökulmaa suoraan edusta, vaikka sinne vaaleilla onkin valittu. Vaalien jälkeen edetään kompromisseilla, ei aina enää niillä mielipiteillä, mitkä on vaalikoneisiin kirjoitettu. Päätöksien tekeminen on sitten eri asia. Tämä ei ollut negatiivista luottamushenkilöitä kohtaan, vaan optimistista.

    Mikä vika oli muuten 90-luvun lopun Hämeenlinna-mallilla, sehän oli asiakas/asukaslähtöinen?
    Piti kirjoittaa jotain muutakin, mutta unohdin mitä 🙂 Palaan asiaan, jos joku katsoo tarpeelliseksi kommentoida kirjoitustani.

    Timo Ojanen, Hattula

  9. avatar Kuulokojeet johdolle sanoo:

    Kuulkaas poliitikko Rautio; meillä kaikilla kaupunkilaisilla on oikeus ilmaista mielipiteemme, vaikka emme osallistukaan ehdokkaina kunnallisvaaleihin. Ei kaikki ihmiset voi eikä halua osallistua politiikkaan eikä se ole todellakaan tarpeellista. Monet meistä tekevät pitkää päivää leipätöissään, mitä on syytä poliitikon kunnioittaa. Mielipiteiden esittäminen ei todellakaan ole vain poliitikkojen yksinoikeus. Se, että joku henkilö kritisoi nykymenoa ei lainkaan tarkoita sitä, etteikö henkilö olisi tehnyt omia kehitysehdotuksiaan. Valitettavasti mm.. pj. Rautio ei selvästikään noteeraa toisten esittämiä mielipiteitä ja vielä ilkeää väittää ettei muutoksia ja ideoita ole esitetty, on mukamas sanottu vain EI. Rautiolla vaikuttaa olevan ongelma asioiden käsittelytavassa, koska todellisuudessa ei rekisteröi ja noteeraa muiden mielipiteitä, varsinkin jos on jo valmiiksi lukinnut oman mielipiteensä. Ihmiset ovat jo todella turhautuneita selittämään asioita seinälle tai leikisti asioita kuuntelevalle poliitikolle. Kunnioitusta saa kaupunkilaisilta varmasti, jopa yli puoluerajojen, kun toimii itse asiallisesti, ammattitaitoisesti ja ottaa päätöksissä huomioon selkeästi myös kuntalaisten mielipiteen. Tämän kaupungin kärkipoliitikot ovat ottaneet aivan liian itseriittoisen ja mielipiteille kintaalla viittaavan roolin. He ovat lisäksi rakastuneet omaa mielipidettä tukevien konsulttien käyttöön aivan liiaksi.

  10. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Monta kommenttia on, mutta yhtään varteen otettavaa ehdotusta ei ole, millä väestönkasvua saataisiin aikaiseksi. Ei sen puoleen ei sitä ole minullakaan.
    Yksi asia kuitenkin mietityttää, joka jonkin verran vaikuttaa väestön kasvuun. Eilen aamulla aamuTv-ssä väestöliiton lääkäri kampanjoi kuntia kustantamaan nuorile ilmaisen ehkäisyn. Se on asia jolla on jotain vaikutusta väestön kasvuun. Saattaa olla, että monikaan täällä kirjoittava ei olisi alun alkaenkaan kirjoittanut mitään, jos kunnat olisivat ilmaisen ehkäisyn kustantaneet.

  11. avatar Kehitysehdotuksia on jo olemassa sanoo:

    Et ole hra Sulonen tainnut lukea Seppo Rehusen kehitysehdotuksia lainkaan? Kyllä sieltä löytyi oikein varteenotettavia kehitysehdotuksia, ole huoleti.

    Seppo Rehunen listasi omissa selkeitä tavoitteita ja toimenpiteitä, jotka kuntoonlaittamalla ja toteuttamalla Hämeenlinna voi saada uusia asukkaita, perheitä tai yksinasuvia, jotka asuvat tällä hetkellä Helsingin tai Tampereen alueella ja jotka harkitsevat kuitenkin muuttoa ulos citystä, esim. Hämeenlinnan tyyppisen kaupungin alueelle.
    Mielestäni Sepon listalla esittämät ehdotukset ovat kannatettavia. Kaupungin ja asuntoalueiden hyvä saavutettavuus junalla on kriittinen asia, jota ei voida jättää hyödyntämättä. Tämän vuoksi HML asemanseutu on erittäin tärkeä rakentamiskohde. Sijainti on ihan toista luokkaa muualla työssäkäyville kuin Engelinranta. Junalla kulkemiseen liittyy tietysti muitakin asioita, kuten tiheät junayhteydet sekä Tampereen että Helsingin suuntaan sekä riittävät ja asiakkaille oikeasti edulliset pysäköintiratkaisut.

    Kaupungin tulisi jatkaa työllistävien yritysten hankkimista kaupunkiin sekä myöskin edesauttaa ja tukea jo olemassaolevia yrityksiä pysymään täällä, mm. mahdollistamalla toiminnan laajeneminen ilman paikkakunnan vaihtamista tms. Hyvällä sijainnilla saatavilla olevien teollisuus- ja liiketilatonttien tarjonta on tärkeää. Moreenin alue on esimerkki onnistuneesta kaupungin rakentamasta yritysalueesta, johon on saatu lopulta runsaasti uusia yrityksiä. Moreenin alkuvuodet näyttivät todella nihkeille ja alueella ei näyttänyt pitkään aikaan alkavan merkittävää toimintaa. Onneksi tilanne korjaantui hienosti myöhemmin.
    P.S. Minulle on edelleen kysymysmerkkinä, mikä asia/muutos sai yritysten tulon alueelle vauhtiin? Olisi olennaista tietää kaupungin jatkotoimia ajatellen mitkä oikeasti olivat onnistumisen ”avaimet”?

  12. avatar Jaakko sanoo:

    Oli muuten hyvä kirjoitus Hämeenlinnan väestökehitystäkin silmällä pitäen tänään Häsan yleisöosastossa Teija Sydänmaalakalta. Sydänmaalakan mukaan kiertokoulu ei ole enää nykymaailmassa vetovoimatekijä asuinpaikkaa valittaessa, ja tuskin monenkaan kiertokoulua käyvän tai heidän vanhempansa asenteet tästä juurikaan poikkeavat, vaikka Rautiolla näyttää olevan aivan toisenlainen käsitys asiasta.

    Oli lehdessä sitten myöskin mielenkiintoinen kirjoitus (ehkä) v. 2018 valmistuvan Nummen koulun rahoituksesta. Koulun rahoitus näyttää olevan jatkumoa parkkihallien ja Innoparkin rahoitusratkaisujen kanssa. Elikä kun rahaa ei riitä tapahtumapuiston tapaan suoraveloituksena, koulurakennuksen maksu on siirretty suurelta osin seuraavalle sukupolvelle. Mielikuvituksen puutteesta ei kärkipoliitikkoja voi todellakaan syyttää, mutta on myöskin niin että kun rahat on humputeltu urheilupalatseihin ja hevirokkiin, on mielikuvitus korvaamatonta pääomaa nyt Hämeenlinnalle.

    Samaan syssyyn on kuitenkin todettava että tällaisen pääoman käytöllä kavennetaan aika lailla nyt koulun penkkiä kuluttavien vaihtoehtoja tulevaisuudessa. No onhan tässä nyt ilon aiheitakin, sillä uusi uljas Tuomelan kouluhan valmistuu käsittääkseni jo ensi lukuvuodelle Raution ja Kiemungin naapuriin.

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      Terve Jaakko,

      Nummen koulun elinkaarihankkeessa maksamme n. 2 x enemmän kiinteistön kunnossapidosta, kuin itse omiin muihin kiinteistöihin budjetoimme. Ja kysymys ei ole elinkaaresta, koska sopimus loppuu viimeistään 25 vuoden päästä, jonka jälkeen isommat asiat alkavat vasta tulla vastaan. Tämä on puhdasta idiotismia.

      Päätettäessä Nummen elinkaarihankkeesta, esitimme, että kaupungin organisaatio luo oman elinkaarimallin, jolla kiinteistön kunnossapito ja sen meno/tulorakenne suunnitellaan niinkuin pitää, mutta omana toimintana. Nyt maksamme 25 vuotta vakuutusta, jonka irtisanomme juuri, kun kuolemanriski alkaa kasvaa.

      Valtuusto päätti Nummen elinkaarihankkeesta, että se voidaan toteuttaa omana toimintana. Mutta, kun normaalisti virkamieskoneisto tuo päätökseen liittyvät jatkopäätökset ja budjettitarpeet kaupunginhallitukseen ja valtuustoon, nyt valtuuston päättämä oma vaihtoehto vaiettiin hengiltä, eikä sitä koskaan valmisteltu.

      Meillä on kaupungissa kulttuuri, jossa tietyissä asioissa virkamieskunta tekee yhä röyhkeämmin mitä haluaa lautakuntien ja jopa valtuuston tahdosta riippumatta. Kouluverkko on tästä erinomainen esimerkki.

    • avatar riitta nyqvist sanoo:

      Moro Jaakko!
      Teija Sydänmaalakan kirjoitus oli täyttä asiaa.
      Valitettavasti tässäkin keississä häntä heiluttaaa jälleen koiraa,
      kuten maineikkaan lyseon teurastuksen tapauksessa.
      Karrimaa saa jälleen toteuttaa visioitaan Raution& co. siunaamana.
      Hämeenlinnan entinen maine yksilöllisenä koulukaupunkina tuhotaan varaslähtönä
      megaluokan broilerikasvattamoiden kaltaiseen,
      kolhoosi-kommuuni-systeemiin, jonne yksilöt, ongelmatapaukset
      ja luovuus hukkuu.
      Ps. Pitäisi kuitenkin muistaa, että tätäkin velkaa tuleville sukupolville
      ottavat hikarina nämä nuoret yltiöpäiset visionäärit,
      emme me, suuret ikäluokat
      joita kasvatettiin, ”velka on veli…”.
      Riitta

  13. avatar Virkamiestyö otettava komentoon sanoo:

    Olisikohan aika antaa Isosuolle keppiä oikein kunnolla ja kertoa kuka talossa määrää? Pannulappu todennäköisesti tyytyy tässäkin asiassa sivustaseuraajan rooliin. Vai onko kuitenkin niin, että poliittinen kerma yhdessä virkamiesjohdon kanssa juonii päätökset salassa ja ne sitten toteutetaan virkamiestyön suojissa ihan muina miehinä, välittämättä valtuuston linjauksista? Se on ollut jo pitkään tiedossa, että Hämeenlinnassa halveksutaan demokratiaa ja kaupunkilaisten etua.. Poliittinen ja virkamiesjohto elää ihan omaa elämäänsä, täysin irrottautuneena enemmistön mielipiteistä.

  14. avatar Jaakko sanoo:

    Hymy ja hevimies näyttää keksineen tavallaan ikiliikkujan Hämeenlinnan velkaisen talouden pelastajaksi. Sitä vain ihmettelen että eikö velkataakka kannattaisi siirtää 100 vuoden päähän nykyisen 20-30 vuoden sijasta. Tulisihan siinä pääoma tietysti maksettua monikymmenkertaisesti takaisin, mutta velan maksu ei rasittaisi täten vielä lapsiamme ja pankkikin kehräisi tyytyväisenä. Mielenkiinnolla ja toisaalta kauhuissani seuraan mikä on seuraava liisinki- hanke hevin ja hymyn aivoituksissa. Janakkala on muuten viime aikoina alkanut kiinnostaa minua vaihtoehtona monessakin mielessä, kun ei tuo hevirokki oikein sovi musiikkimakuuni ja kun täältä nyt tapetaan kaupunginorkesterikin ihan väen vängällä, niin ja leirintäaluekkin häädettiin jostain kumman syystä, niin kun on tuo asuntoautokin pihassa.

    ps. Veikkaan muuten että kokoomus, demari- leiri viettää lähiaikoina riemujuhlia Ilkkalan hautakiven äärellä. Kun eivät nyt tekisi hänestä vain marttyyriä tahtomattaan – no seuraavat vaalithan sen sitten osoittavat.

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      Terve Jaakko,

      ainoa ruumis kokdem -leirin hautajaisbileissä on juhlijoiden itsensä lahtaama Hämeenlinnan kunnallisen päätöksenteon legitimiteetti, ja se ruumis on haissut pahalle jo kauan.

  15. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Moro!
    Tuosta hajusta tuli mieleeni, miten kaupunkimme lapsiystävällinen
    brändäys yskii taas pahasti.
    Luin tänään HäSa/toimittaja Toni Rasinkankaan jutun
    ”Kaukana siitä, mitä pitäisi olla.”
    Saaristen koulun Vanhempainyhdistys toivoisi huonokuntoisen
    pihan remppaa, esim. keinonurmea tai rouhittua tartarpinnoitetta.
    No, tilaajapäällikkö Karrimaa ei löydä työpöydältään ko. keissiä,
    joten hän sysää pihan ongelmat Linnan Tilaajapalvelun pomolle,
    joka taas kehottaa Vanhempainyhdistyksen ottavan suoraan
    kontaktia häneen, jotta voisi ”tarkistella” onko
    perusparannushankerahoissa liikkumavaraa.
    (Parhaimmillaan tilaaja-tuottajamalli toimisi kokonaisvaltaisesti
    asukas/asiakasnäkökulman huomioon ottaen.)
    Ps. Ehdotankin, kun Pullerinhallin ”kumille haisevasta tartanpinnoitteesta”
    ovat herkkänenäisimmät valittaneet sankoin joukoin ja luvattu on
    jo, että homma hoituu…
    Ei roudata ko. ”ongelmaa” kaatikselle, siirretään kumin hajuinen
    pinnoite Saaristen koulun pihaan. Ilmanvaihto toimisi ilmaiseksi.
    Riitta

  16. avatar Jaakko sanoo:

    On tämän HH- duon arvomaailma melkoisen käsittämätön tosiaan. Tuntuu vähän siltä että jos ei koulusta löydy hometta, niin piha-alue pitää olla ainakin rempallaan – kiusa se on tietysti pienikin kiusa. Muutaman miljuunan verovaroista kustantanut rokkipuisto polkaistiin pystyyn valtavalla kiireellä ja siitä iloitaan nyt täysin täysin rinnoin, mutta homekouluissa sairastuneet oppilaat ja opettajat eivät näytä duoa kiinnostavan tuon taivaallista.

    Hymy toimi lasten liikunnan tuessakin taannoin, mutta saaristen koulun lasten liikunta ja turvallisuus on hänelle ilmeisesti EVVK. No nythän on keksitty ratkaisu tuohon Hämeenlinnan joukkopakoonkin. Viikolla kuulin YLE hämeestä että sadoille maahanmuuttajille ollaan järjestämässä vuokra-asuntoja yksityiseltä sektorilta, kun kaupunilta ei asuntoja löydy.

    Taulutelkkari-Riekkolan mukaan kaupungilla ei ole juurikaan asuntoja, joten nyt aletaan muuttotappiota paikkaamaan ns. tuplavuokraus- menetelmällä markkinoilta näillä tummilla nuorukaisilla. Kyllä goodmanin seutuvilla käy taas viikolla kuhina. No työllistyyhän näistä pakoon ryntäävistä tilastojen mukaan 10 vuoden kuluttua miehistä puolet ja naisistakin hulppeat 10 %, joten eihän meidän työssä raskautettujen tarvitse ruokkia näistä tummista lähimmäisistämme tulevassa kuin vaivaiset 70%. Mutta iloitkaamme siitä että muuttotappio on duon ansiosta siis selätetty. Arvaan että duoa huolestuttaa nyt vain se, ettei näitä ulkomaan ihmeitä enää ilmesty rajoillemme entiseen tahtiin, mutta pää pystyyn, sillä eiköhän lämpö aja heidät taas liikkeelle.

    ps. On minunkin haistimeeni tuo Ilkkalan mainitsema kalma tunkeutunut

  17. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Iltapäivää!
    Myös tilaajapäällikkö Karrimaan tehtäviin kuuluu
    aktiivinen seuranta, mitä hänen tontillaan tehdään,
    tai jätetään tekemättä.
    Se onnistuu, jos nostaa hanurinsa tuolista
    ja uskaltautuu rahvaan pariin tsekkaamaan,
    missä käytännössä mennään.
    Maailmankaikkeuden ikä on n. 13,7 miljardia vuotta.
    Tänä aikana on käyty kuussa, halkaistu atomia,
    kehitelty nano-tekniikkaa, keksitty tekstarit jne…
    Hämeenlinnassa monivammaisten lasten koulun pihan
    korjaaminen turvalliseksi on näämmä ylivoimainen tehtävä.
    Raution lempparilause on toistuvasti
    täällä blogeissakin ollut
    ” -Nopeat syövät hitaat!”
    Riitta tuntee myötähäpeää

  18. avatar Tuula Virta sanoo:

    Iltapääivää !

    Arvovallinnat ovat todella surullisia Hämeenlinnan päättävän kärjen osalta olleet jo vuosia. Hämeen Sanomien nuori toimittaja kehua retosteli alanurkassaan taannoin kuinka Hämeenlinna satsaa nyt humputuksiin. Raskaan työviikon jälkeen me tarvitsemme toki hieman humputuksia jokainen, mutta nyt näyttää siltä että humputuksista on tullut päättäjiemme ykkös prioriteetti ja jos jotain jää niin sitten satsataan vasta kuntalaisten hyvinvointiin ja palveluihin.

    Tästä juurikin pro Hämeenlinna on käsittääkseni ollut huolissaan ja ainakin valtuuston kokouksia seuratessani on näyttänyt siltä että kokoomuslaiset ja osa demareista on kovin närkästynyt kun näistä ongelmista on muistutettu. Muunmuassa Sari Rautio oli eräässä kokouksessa suorastaan vihainen Ilkkalalle, kun hän mainitsi Innoparkin velkajärjestelyt, jotka lykättiin hamaan tulevaisuuteen. Rautio on varmasti sitä mieltä että vaikeista asioista ei saa puhua ja ongelmat ratkeavat vaikenemalla. Toivon sydämmestäni että Kari Ilkkala asettuu seuraavissa kuntavaaleissa taas ehdolle ihan meitä kuntalaisia ajatellen.

  19. avatar Erkki Viita sanoo:

    ”Olemme olleet kaupunkiin monesi yhteydessä, mutta asia ei ole edennyt. Käsittääkseni Hämeenlinnan pitäisi olla lapsiystävällinen unicef- kaupunki.” Näin siis toteaa vanhempainyhdistys, joka on Saaristen koulun pihan surkeasta tilasta huolissaan. Sari Rautio on useassa eri kohdassa mainostanut lasten liikunnan tärkeyttä, mutta todellisuus taitaa olla hieman toisenlainen. Kysyisin Sari Rautiolta, että jos rahaa ei muuten ole niin eikö kannattaisi vaatia esimerkiksi satojen tuhansien tappioita tehtailleilta kaupungin osakeyhtiöiden toimitusjohtajilta korvauksia tekemisistään.

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      Toivoa soppii, toivoa soppii. Se että nykyenemmistön valitsemat edustajat joutuisivat tekemisistään vastaamaan on puhdasta utopiaa. Sehän olisi veronmaksajien etu. Hassisesta tehtiin vain esimerkki, kuinka me olemme jämäköitä. Oikein naurattaa.

  20. avatar Heikki Kantola sanoo:

    Sari Raution mairea hymy saa selkäpiini karmimaan kun katson mitä hän on Hämeenlinnassa saanut aikaan. Ilmeisesti hevirock on niin arvokasta hänen mielestään ettei saaristen koululaisten pihaan kannata satsata. Kantolan rokkipuistoon investoitiin 3,5 miljoonaa eikä rahojen alkuperästä edes keskusteltu, mutta kun vammaisten lasten pihapiiriin pitäisi löytyä muutama kymppitonni, ei rahoja löydykkään enää mistään. Toivottavasti kyyninen asenteenne enää saa jatkumoa seuraavien vaalien jälkeen Hämeenlinnassa Sari Rautio ja Iisakki Kiemunki.

  21. avatar Kelpaamaton työmarkkinoille sanoo:

    Poliitikoille on aina erittäin tärkeää paistatella päivää ja kohdata mediaa miellyttävien aiheiden ja yleensäkin ”kauniiden ja rohkeiden” seassa. Vallitettavasti, poliitikot eivät saa vammaisiin liittyvistä mediajutuista yhtä ”hyvää nostetta” uralleen kuin useimpia muita henkilöitä käsitteleistä asioista. Tämän kaupungin johtohahamot, Sari ja Iisakki, on molemmat keitetty samoissa markkinatalouden murskaavissa opeissa, joissa pienellä ja muita heikommalla kansalaisella ei oikeasti ole sijaa muiden ja terveiden keskuudessa..

    Miettikääpä ihimiset ihan oikeasti vajaakuntoisten todellisia työllistymismahdollisuuksia ja sitä, onko heistä juuri kukaan työllistynyt ilman valtion maksamaa erikoisavustusta, vaikka henkilön poikkeavuutena olisi pelkästään muista vain hyvin vähäisesti poikkeava ulkonäkö? Moni muista vain hieman poikkeava jää normaalin työelämän ulkopuolelle, koska ei täytä kokkari-ihanteiden mukaisia ”kauniiden ja rohkeiden vaatimuksia”, vaikka työkunto ja suorituskyky olisivat muutoin erittäin hyviä. Moni jää rannalle pelkästään heikomman ulkoisen olemuksensa vuoksi, mikä on todella lyhytnäköistä ja raukkamaista käytöstä työhönottajilta. Ihmisiä arvioidaan nykyisin aivan liiallisesti ja voimakkaasti ulkönäön kautta ja unohdetaan kaikki muut ulottuvuudet, hyvin usein myös hakijoiden älylllinen kompetenssi.

    Tässä on yhdellä ja toisella vierähtänyt kyynel poskelle, kun on miettinyt itseään heikompien pärjäämistä tässä kovassa maailmassa. On aivan irvokasta seurata uutisista, kun joku ministereistämme kertoo, kuinka haluttomia olemme ottamaan tötä vastaan, vaikka yllättävän monelle töitä ei ole edes ollut tarjottu lainkaan vastaanotettavaksi. Meillä on Suomessa varmasti todella paljon työhaluisia ihmisiä, joita kukaan ei edes halua työllistää jonkin fyysisen tai käyttäytymiseen liittyvän pienenkin erilaisuuden vuoksi.
    Hetken päästä mediassa joku työnantaja kertoo suomalaisten suuresta haluttomuudesta tulla töihin. Ristiriita todellisuuden ja mediaan heitettyjen provosointitarinoiden välillä on kertakaikkiaan käsittämättömän suuri.
    On todella valitettavaa, että moni meistä ei kerta kaikkiaan enää kelpaa työmarkkinoille. näin se vaan menee.

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      Ollessani töissä työvoimahallinnossa 80-luvun lopullajouduin työllistämään ns vajaakuntoisia. Työ vaatii hyvää työmarkkinoiden ja työnantajien tuntemusta. Jos työnantaja työllisti vajaakuntoisen oli kokemus oli kokemus yleensä erittäin positiivinen. heidän työmotiivinsa oli yleensä moninkertainen ”terveisiin” verrattuna. Mietin tätä joskus kun osalle nykyajan nuorista ei kelpaa kuin ”kivat” työt. Kun joutuu ponnistelemaan rajoitteineen ns terveiden yhteiskunnassa se kasvattaa luonnetta ja joskus aiheesta myös katkeruutta.

  22. avatar Stemu sanoo:

    Miksi ette kysyisi minulta, mitkä ovat Hämeenlinnan vetovoimatekijät? Meitä oli kolme, kun muutimme kymmenen vuotta sitten Helsingistä Hämeenlinnaan. Nyt meitä on viisi ja työpaikkani on edelleen Vantaalla. Maksan edelleen hyvin mielelläni veroni ja kannan palkkani tänne Hämeenlinnaan vielä toisetkin kymmenen vuotta, jos voin luottaa siihen, että arki sujuu täällä ”itsestään” sen enempää konstailematta.

    Sujuvaan arkeen kuuluu mm. se, että alakouluikäisten lasten koulu on siellä, missä on alakouluikäisiä lapsia. Muutoin joudutaan hankaliin kuljetuksiin ja tilanteesta ei lopulta hyödy ketkään muut, kuin paikalliset bussifirmat.

    Viime aikoina on eriskummallista ollut se, että koulurakennusten on annettu mennä kaupungissamme pilalle. Sen sijaan, että ajoissa tehdyillä kuntotarkastuksilla oltaisiin estetty rakennusten hajoaminen korjauskelvottomiksi, onkin keskitytty pyrkimyksiin lakkauttaa täysin priimakunnossa olevia koulurakennuksia alueelta, joka on täynnä pieniä lapsia. Minunkin mielestäni monien viittaamaan Teija Sydänmaalakan yleisönosastokirjoitukseen (HäSa 11.3.2016) tiivistyy jotain hyvin olennaista lasten ja ympäristön hyvinvoinnista.

    • avatar Sari Rautio sanoo:

      Hei, olen samaa mieltä että hyvät peruspalvelut – koulut ja päiväkodit lapsiperheiden osalta – ovat tosi tärkeitä. Siksi aikanaan lähdettiin, 2009 kuntaliitoksen yhteydessä, linjaamaan että (liki)jokaiseen kuntakeskukseen satsataan kouluihin. Ja on meillä satsattu kantakaupungissakin kouluihin, valitettavasti vaan ollaan samassa suossa kuin muuallakin Suomessa eli koulut hajoaa yllättävissä kohdissa. Mutta ei ole selitys että muillakin menee, meidän pitää pystyä parempaan. Ja siksi olen tosi iloinen että ollaan lähdetty etsimään uusia ratkaisuja ja oppimaan niistä virheistä. Uusi Tuomela, tuleva Nummen kokonaisuus ja tuleva lukioratkaisu… ja samalla on pystyttävä linjaamaan palveluverkko niin että oikeasti luovutaan osasta kiinteistöjä ja satsataan niihin jotka jää.

      Taavelan Irma kirjoitti tästä hienosti FBssä eilen illalla: ”Viime viikolla valmistui Hämeenlinnan Jukolaan uusi päiväkoti ja Nummelle isosta yhtenäiskoulun ympärille rakennettavasta kaikenikäisten palvelukeskuksesta tehtiin sopimukset. Lautakunnassa ehdotettiin HYK:n peruskorjauksen aloittamisen aikaistamista yms.

      Tänään valtuustossa hyväksyttiin uimahallin peruskorjauksen ja keskustaan tulevien uusien vuokra-asuntojen lainojen takaukset, sekä kaava, jolla lukiokoulutus on mahdollista saada ehkä samaan rahaan ja edellistä päätöstä toimivampien seinien sisälle & välittömään läheisyyteen muun toisen asteen koulutuksen kanssa.
      Suurimmalla osalla näistä tehtävistä investoinneilla ”oli jo kiire”, mutta olen valtuutettuna ja kaupunkilaisena iloinen, että nyt tiukkaakin tiukemmassa tilanteessa näitä investointeja sentään tehdään. Suhdanteen kannalta ei parempaa aikaa voisi ollakaan, tarpeesta tosiaan puhumattakaan. Ai niin, oli näitä muitakin, mutta en nyt viitsi enempää, ettei muiden kaupunkien valtuutetuista tule ihan vihreitä”

      Eli, viestit on kuultu, ja jopa ymmärretty, ja tehty sen mukaan päätöksiä. Pääasia on kuitenkin se laadukas opetustyö, jota onneksi meillä tehdään myös ”kiertokouluissa” eli niissä jotka ovat evakossa. Oma nuorimmainen on nyt seiskalla ja ollut kahta ekaa luokkaa lukuunottamatta väistötiloissa, päiväkodit sama setti. Mutta hyvin on mennyt, oppilas on ollut keskiössä ja kouluun on ollut kiva mennä.

      Terkuin,
      Sari

      • avatar Antti Sulonena sanoo:

        Tämän päivän vanhuksista ja sairaista siinä ei puhuttu mitään, olikohan kiireitä, kun ei ehtinyt.

      • avatar Jouni Simula sanoo:

        Hei Sari! Kiitos kommentistasi. Siteerasit kivasti suuresti arvostamaani Irma Taavelaa. Korjauskelvottomista rakennuksista pitää tietysti luopua, mutta kunnossa olevat tulee pitää kunnossa. Minusta tuntuu, että tuo satavuotisilla kivijaloillaan tukevasti seisova Ortelan koulu johdattaa oppimisen polulle vielä monta lapsukaista kauan sen jälkeen, kun meistä kaikista aika on jo jättänyt.

        • avatar Antti Sulonen sanoo:

          Noin sen pitäisi olla, mutta, kun ei.
          Lammilla on vanha hyvällä paikalla sijaitseva perustuksiltaan hyväkuntoinen vanhainkoti- terveyskeskus. Se ei vain joillekin riitä, suuri osa tuosta rakennuskokonaisuudesta lienee tällä hetkellä käyttämättömänä.
          Vanhuspaikoista on pulaa ja samanaikaisesti käyttökuntoinen rakennus seisoo tyhjillään. Samaan aikaan puuhataan toiseen paikkaan hyvinvointikeskusta lähelle mitä, ilmeisesti lähelle vanhan tavaran kauppaa. Kukaan puuhaajista ei suostu , tai pysty kertomaan mitä tuolle tyhjillään olevalle rakennukselle tehdään. Nyt se aiheuttaa tyhjän päiten ilmaston muutosta, kun sitä pidetään lämpöisenä, vaikka siellä ei kukaan asu.
          Täysin hölmöjen touhua on kaupungin toiminta.

  23. avatar Roskis mielipidekyselyjen palatusastiana sanoo:

    Hämeenlinnassa laitetaan kaupunkilaisten mielipiteet roskikseen kyselyjen jälkeen, koska saadut vastaukset eivät edistä ja tue kokoomuksen Raution ja (demari?) Kiemungin sekä hovikonsulttien innoittamia mielitekoja. Varsinkin Rautio kehuu ihan jatkuvasti mediassa, että asukkaita kuunnellaan, mutta mitään vaikutuksia johdon suorittamalla ”kuuntelulla” ei tosielämän teoissa ole näkynyt. Aina he kuitenkin päättävät asiat oman pienen ydinryhmän tai jonkin etupiirin tahdon mukaan, kuten kävi mm. lukioiden yhdistämis- ja siirtoasiassa. Tällainen touhu on pelkkää näennäisdemokratiaa, joka on todella syvältä.

    Konsulttien rakentelemien visioiden eli kauniiden ja kalliiksikäyvien haavekuvien perusteella poliittinen kärki alkoi himoita jo vuosia sitten todella kalliita muutoksia ydinkeskustan alueelle, jotka sitten nimettiin ”keskustavisioksi”. Totuus keskustavisiosta on se, että se sisältää kaupungin talouden kantokyvylle aivan liian suuren kustannustason hankkeita. Tämän järjettömän aiesuunnitelman eli keskustavision mukaan alueelle haluttaisiin rakentaa bulevardikatuja, yleiseltä liikkumiselta suljettuja ja ranta-asutusalueita ja maisemia, kelluvia taloja, kokonaan siirrettyjä ja rakennettuja uusia katuja, lisää parkkihalleja yms. kaikkea erittäin kallista ja turhaa. ”Koko paketin” hintalappu on todella todella suolainen veronmaksajille.

    Aluksi Engelinrantahanketta esiteltiin kaupunkilaisille tuottoisana hankkeena, kun rakennettavista maa-alueista saadaan ainakin 8 M€ myyntitulot alueen kiinteistöjen rakennuttajilta, mutta jälleen kerran jälkikäteen huomattiin, että asuntojen kysyntä on minimaalista verrattuna luotuihin haavekuviin. Lisäksi on tullut esille, että kaupungin töiden osalta kustannuspuoli karkaa käsistä ihan täydellä laukalla, mm. saastuneiden maa-aluiden käsittelykustannusten, purkukustannusten, erittäin suurien maansiirtotöiden (mm. vaikea ranta-alue rakentaminen), katujen täydellisen uudelleen rakentamisen vuoksi (Paasikiventie) ja viimeisenä sekä järjettömimpänä kohtana uuden parkkihallin/ien rakentamisen vuoksi.

    Nämä kärkipoliitikkojen mieliteot ja päiväunet tulevat kaupunkilaisille erittäin kalliiksi ja ne toteutetaan todennäköisesti kaupungin nykyiseen tapaan erittäin pitkän takaisinmaksuajan velkarahalla, koska nykyinen vallassa oleva sukupolvi ei halua maksaa itse aiheuttamiaan laskuja. Kiemunki ja Rautio ovat jatkaneet jalostaen Hellstenin tuhlailevaa investointilinjaa ja heidän jyräämät suuret investoinnit ovat syöneet kaiken liikkumavaran pois erityisesti kaupungin perustoiminnoista, myös koulujärjestelmän ja rakennusten ylläpidosta. Tuhlaileva elämäntyyli kostautuu rajuna juustohöyläyksenä joka puolella. Taloudenhoito kaupungissa on ihan samanlaista kuin luottokorttivelkojen kanssa painivalla eli otetaan uutta velkaa, jolla hoidetaan vanhoja erääntyviä rästejä.

    P.S. Ei käy kauppa keskustan asuntojen/kiinteistöjen osalta kiivaana eikä kaupankäynti kiihdy vielä pitkään aikaan. Kaikki merkit viitttaavat siihen, että talouslama jatkuu vielä vuosikausia. Kaupungin päättäjien on suuresta innostaan huolimatta huomioitava, että on vieläkin järjettömämpää tuhlausta tunkea kymmeniä miljoonia kaupungin varoja ydinkeskustan ”infran” rakentamiseen, jos yksityiset rakennuttajat eivät edes saa hankittua ostajia ja sijoittajia suunnitelluille kiinteistöille. Tuntuu, että kaupungin päättäjät elävät ihan omassa kuplassa ja itsepetoksessa vallitsevan taloustilanteen suhteen. Puhutaan mediassa todella kalliin keskustavision eteenpäin viemisestä, ilman mitään väliä todellisesta markkinatilanteesta ja markkinoilla nähtävistä kuluttajien todella hiipuneista ostotarpeista ja -haluista.

    Loppukevennyksenä täytyy mainita, että Rautio on moneen kertaan mm. valtuuston kokouksissa maininnut, että hänen mielestään moottoritien läheisyyteen pitäisi ehdottomasti saada rakennettua pilvenpiirtäjähotelli, ainakin 25-kerroksinen rakennus. Ehkä se ”fallosrakennelma” voisi hämätä moottoritiellä ohiajavia luulemaan HML:aa suurkaupungiksi. En tiedä oliko Rautio ollut yhteyksissä hotelliketjuihin ja kysellyt tarpeita vai oliko kyseessä oma ja konsulttifirman mielihalu? Epäilen vahvasti jälkimmäistä vaihtoehtoa.

    • avatar Sari Rautio sanoo:

      Kiitos palautteesta! Se ”kallis keskustavisio” syntyi satojen palautteiden yhteensovittamisella ja koko valtuuston yksimielisellä päätöksellä. Ihan niin vahva vallankäyttäjä en ole että yksin tälläisiä saisin aikaan – enkä varmasti niin hyvää saisi aikaiseksikaan;)

      Iloista tiistaipäivää – ja juu, korkea torni olisi hieno Engelinrantaan!
      Sari

      • avatar Antti Sulonena sanoo:

        Miltähän kantilta katsottuna torni Engelinrannassa olisi hieno?

  24. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Moro Sari!
    Meillähän on jo haluamasi
    ”korkea torni,”
    SCC:n tontilla.
    Iloista tiistaipäivää sinullekin!
    Riitta

  25. avatar Roskis mielipidekyselyjen palatusastiana sanoo:

    Pj. Rautio, kerrotko selkeästi, montako hotellialan toimijaa (konsultteja ei lueta ammatti-ihmisten ryhmään!) on osoittanut todellista kiinnostusta Engelinrannan tornitalo-hotellihankkeeseen? Hämeenlinnan hotellien alhainen käyttöaste ei puolla lainkaan hotellien lisärakentamista.
    Vaikka tornitalo onkin sinun mielestäsi hieno juttu, se ei onneksi riitä hankkeen perusteeksi tosielämässä. Oletko sattunut viimeaikoina ajattelemaan, että ylipäätänsä kaikille investointihankkeille pitäisi olla todellista tarvetta ja kysyntää SEKÄ OLEMASSAOLEVA TODELLINEN RAHOITUS ennen esim. tontinmyyntisopimuksen allekirjoitusta? Ritaluoman SCC:n kanssa menettelitte juuri päinvastoin, kun aloitte touhuilemaan pelkästään satusedän sepitelmien ja omien unelmienne varassa.

    Voit toki kertoa puoluetovereillesi tarinoita HML valtuuston tekemistä yksimielisistä valtuustopäätöksistä, mutta älä viitsi tehdä sitä täällä. Annat lukijoille mielikuvan läpikattavasta yksimielisyydestä, mutta se on jälleen täyttä höpö höpöä.

    Termi ”yksimielinen päätös” syntyy valtuuston äänestyksessä yksinkertaisella enemmistöllä eli >50 % on kannattanut, eli usein ei lähellekään kaikkien valtuutettujen puoltamana. Mielestäni termi ”yksimielinen päätös” esim. 51% ääniosuudella on täysin virheellinen. Toisaalta, kokoomuksen riveissä valtuutetut eivät juurikaan ole uskaltaneet äänestää johtohenkilöiden junttaamaa linjaa vastaan, kun pelkäävät ymmärrettävästi sivuraiteille ja paitsioon joutumista omassa ryhmässään. Demarit toki peesaa 99%:sti kokoomusta äänestyksissä, sehän on selvää.

    Keskustan kehittämiseen liittyneen mielipidekyselyn suhteen voi todeta, että kehittämisvaihtoehdot oli jo kyselyn laatijan toimesta rajattu ainoastaan muutamiin vaihtoehtoihin. Vastaaja pystyi rastittamaan jonkin valmiiksi annetuista vaihtoehdoista. Kaupungin mielipidekyselyistä tulee mieleen lähinnä Neuvostoliiton aikaiset vaalit, joissa oli ainoastaan kommunistisen puolueen ”suosittelemat ja hyväksi toteamat” vaihtoehdot valittavina.

    • avatar Sari Rautio sanoo:

      Arvoisa ” Roskis mielipidekyselyjen palautusastiana” (hauska nimimerkki muuten..)

      olet oikeassa, muistelin KH n yksimielistä esitystä valtuustolle. Valtuusto sitten äänesti ja muokkasi isoa asiakirjaa monella tavalla, mm. lisäten aikataulun pysäköintiratkaisulle ja totesi monta tulevaa asiakirjaa jossa Keskustavisiota tulee hyödyntää.

      Tornitalosta: ajattelin kyllä ihan asumista korkealle.. en usko että hotellina kantaisi.
      Aurinkoisin terveisin,
      Sari

      • avatar riitta nyqvist sanoo:

        Sari hyvä, ymmärrän manhattilais-unelmasi pilvenpiirtäjästä.
        Ihanata, ihanata, tarpeeksi korkealta ja kaukaa
        katsella muurahaisilta näyttävää
        rahvas-jonoa alhaalla marssimassa sorvin ääreen,
        repimään verorahoja selkänahastaan,
        kaupungin pohjattomaan utopia-kuiluun.
        Siitä näystä syntyisi Sari, vähintäänkin eufoorinen olotila.
        Ensin pitäisi kuitenkin, kaiken järjen&inhimillisyyden nimissä
        jonkun porukan laskeutua ruohonjuuri-tasolle
        tuunaamaan monivammaisten lasten koulun piha turvalliseksi,
        nikkaroida pikaisesti kaupungin laiminlyödyt home-kiinteistöt käyttökuntoon…
        Pitäisi saneerata kaupungin päälliköiden päälliköistä vähintään 50% kilometritehtaalle,
        säästö olisi huomattava ja hommat hoituisivat jatkossa
        ilman aikaa vieviä reviiriraja-kahakoita.
        Lämmöllä!
        Riitta

  26. avatar Matti sanoo:

    Jos haluatte varman rahoituksen vaikkapa 89-kerroksiselle tornitalolle niin lisätkää tornikorttelin kaavaan seuraava määräys: ” Vuokra-asumisen kortteli, Halal”.

  27. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Valvonta tökkii myös katujemme ja puistoteiden kunnosta,
    siellä minne eivät kaupungintalon ikkunoista katse yllä.
    Lammikot ja vaaralliset montut ovat vallanneet kulkuväyliä,
    joissa myös lapset pyöräilevät kouluun.
    Ehdotankin näille ongelmapaikoille pitkospuita,
    joitta eivät seuraavat lunastuskuntoon menneet
    uudet lenkkarini&lasku
    löydy tilaajapäällikön työpöydältä.
    Ei tällainen asioiden ”hoito”
    kaupunkimme vetovoimaa lisää.
    Jokuhan näistä kuitenkin laskuttaa,
    vai onko tälläkin kaistalla asiat jätetty
    ”Herran haltuun.”
    Riitta

  28. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Tuskin se tiienpito missäänpäin Suomea kehuja saa. Näen edelleenkin väestökasvun suurimpana esteenä Hämeenlinnan yksipuolisen elinkeinorakenteen. Niissä työpaikat eivät juurikaan lisäänny vaan pikemminkin vähenevät. Jos esim 2 lapsisen perheen toinen puolisko saa täältä työpaikan Tulee monenlaista tuumattavaa, saako toinen puoliso työpaikan, minne lapset päivähoitoon tai kouluun. Mistä uudet kaverit. Vanhan asunnon myynti, uuden hankkiminen Hml ylihinnoitelluilta markkinoilta. Muuttoliikettä täytyy ajatella tulevan muualtakin kuin pääkaupunkiseudulta niinkuin täällä oletetaan. Muuten Hml kaltaisia kyliä on Suomi väärällään, ei täällä mitään erityisiä vetovoimatekijöitä ole. Lenkkipolkuja ja vesistöjä löytyy kaikkialta. Jaa taataanhan maahanmuuttajille asunnot ja sosiaaliturva. siinäkö pelastus?

  29. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Moro Lauri!
    En mä tässä muuta murhetta näe,
    en edes lenkkareitteni kannalta,
    mutta kulkiessani kaupungin vastuulla olevaa reittiä,
    mm. meijerin lähellä,
    työstä palaava rouva huokasi minulle hypättyään pyörän selästä,
    ”- Tässä on niin syvä monttu koko tien leveydeltä,
    etten uskalla sen yli ajaa.”
    Samaan aikaan tuli pieniä koululaisia kovaa vauhtia pyörällä
    tietä katkaisevaa monttua kohti.
    Hehän ovat mielestään teräsvartaloita,
    kuolemattomia tuossa iässä,
    -minua kylmäsi.
    Minkäänlaista varoitus-striimeriä ei ole kaupungin taholta
    ko. paikalle edes vedetty.
    Omat DNA-jatkeeni asuvat muualla, silti en kestä ajatusta,
    että jonkun pienen elämä saattaa päättyä
    vakavaan vammautumiseen,
    kun kaupungin vastuulla olevaa reittiä
    ei hoideta asianmukaiseen kuntoon.
    Se ei ole mielestäni olalla kohautettava juttu,
    ”kun ei muuallakaan”…
    Hämeenlinna on kaupunki jossa autot ovat ihmisiä tärkeämpiä.
    Riitta

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      Ymmärrän huolesi. Vielä kun lisätään siihen, että nämä juniorikansalaiset usein kiinnittävät huomionsa muuhun kuin menosuuntaan, hölistään kavereille, räpläävät kännykkää ym ym. Sehän ei tietysti poista tienpitäjän vastuuta. Täällä Lammin kaupunginosassa 3ei vielä tiedä kuka hoitaa mitäkin tietä. Mommilantiellä on jouduttu ainakin pari vuotta kiertämään päällystekuoppia, ettei auton ohjauksen ripustukset rikkoutuisi. Lisäksi täällä samaisella tiellä on Konnarin koulun kohdalla ihme aidanvenkura, joka estää näkyvyyden autojen tulosuuntaan. Yksi sadasta noudattaa nopeusrajoitusta. Aidan päässä on suojatie. koulu toisella puolella. Katselin kerran, kun koululainen seisoi suojatien päässä. Ei mitään mahdollisuutta nähdä tuleeko auto, eli ei, koska automiehellekin vaikeaa. Poliisit olivat muutaman päivän päästä nopeusmittauksilla. Kävimme katsomassa paikan ja poliisi myönsi näkyvyyshaitan. Eivät voi vaikuttaa. Toivottavasti ei tapahdu mitään vakavaa ennen kuin tämä kuulemma arkkitehtoorinen aita saadaan poistettua.

      • avatar Pirjo Sandelius sanoo:

        Kun selvittelin Sydänlammin kyläyhdistyksen puolesta Lammin jouluvaloasiaa, selvisi, että Mommilantie ja Evontie ovat Uudenmaan ELY – keskuksen vastuulla ja poikkikadut Lammin kirkonkylän keskustassa Hämeenlinnan kaupungin vastuulla.

        Pirjo Sandelius

        • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

          Kyllä konstaapelikin epäili tien olevan ELY-keskuksen toimialaa. Vaikka yksityishenkilö ei asialle voikaan mitään soitin piruuttania Elyyn. Puhelua palloteltiin lähes 30 min, kyllästyin . Kukaan, jonka kanssa olen asiasta puhunut ei oikein ymmärrä aidan tarkoitusta. Se on niin tehokas näköeste, että vaikka autossamme istutaan hieman normaalia h-autoa korkeammalla jää rekka tai linja-auto n 200-300 m päähän katveeseen , muista puhumattakaan. Nopeusrajoitushan ko kohdalla on 40 km/h, noudattaminen lähinnä vitsi.

  30. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Tervehdys!
    Onhan sekavaa vastuunjakoa, ilmankos…
    Tämähän on se ELY-keskus, joka on käynyt
    Hausjärven Miinan montun kesäteatterin kimppuun
    vuosikaudet, lopettaakseen sen toiminnan.
    Varsinainen Daavid ja Goljat-skaba.
    Kyllä näistä vastuualueista pitäisi olla jonkinsortin
    kartta nettiin asukkaiden tiedoksi, mihin, kehen,
    ottaa yhteyttä, ei pitäisi olla
    ylivoimainen kartoitus nykytekniikalla.
    Riitta

  31. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Ei nyt kauhean sekavaa vastuunjakoa. Ilmeisesti riitta tuntee paikkakunnan , kun tietää asian sekavaksi, tai sitten ei tunne paikkakuntaa.
    Yksinkertaisen selkeä vastuunjako, kylän läpi kulkeva väylä Ely-keskuksen vastuulla. Sitten se vasta sekava on, jos osa tuon väylän vastuunjaosta on kaupungilla ja osa Ely-keskuksella. Miltä mahtaisi tuntua vastuunjako Jahkola-Konnari Elykeskus, Konnari-Vääksyntie kaupunki, Vääksyntie-Kirkko Elykeskus, Kirkko-Terveyskeskus, kaupunki jne, oikea ja vasen puoli vielä erikseen jaettuna.

  32. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Aurinkoista päivää Antti!
    Kommentoin vastuualueita yleisemmällä tasolla.
    Mm. kouluesim. HäSa tänään ”Sipiläntielle ei perusteta tiekuntaa.”
    Toimittaja Anu Kankaansydän.
    (Maanmittauslaitos/ELY/Riihimäen kaupunki.)
    Riihimäen kaupungin tekniselle johtajalle, Jouko Lehtoselle antaisin
    selkokielisestä ja johdonmukaisesta selostuksesta
    10p ja papukaijamerkin.
    Mitä tällä on tekemistä Sepon blogin sisällön kanssa?
    Jos kaupungissa on selkokielinen, palvelualtis
    virkamiesjohto vastaamassa asukkaiden kysymyksiin,
    on se melkoinen myyntivaltti ja singnaali,
    kenen asialla ja palveluksessa ollaan.
    Riitta

  33. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Väenlisäyksen esteenä ei ainakaan ole tonttipula. Vapaita tontteja HÄSAn otsikon mukaan 250. Kuinka paljon lienee kerros- ja rivitaloasuntoja. Isosuo vastannee ja Kiemunki komppaa, syyllinen on Ilkkala, ei kaupungin elinkeinopolitiikka ja muu markkinoinnin kelvottomuus. Kuten sanoin ei Hml ole mitään sellaista erikoisuutta mitä ei lähes kaikkialla muuallakaan ole.

    • avatar Antti Sulonen sanoo:

      Tuo tonttitarjonta lienee koskevan Hämeenlinnan keskustaajaman läheisyyttä. Luvusta puuttunee liitoskuntien tonttitarjonta ja lisää edelleen ollaan kaavoittamassa esim. Lammille. Lammilla on jo nyt ylitarjontaa valmiista omakotitaloista ja taitanee olla rivitalo-osakkeistakin.
      Lauri on oikeassa, Hämeenlinnassa ei ole mitään sellaista erikoisuutta mitä ei lähes kaikkialla muuallakaan ole. Luontoa pilataan sen kuin ehditään erikoisuuden tavoittelulla (Engelinranta, Ahvenisto, Aulanko, liitoskuntien keskustaajamat) ja veronmaksajia kuritetaan kaiken maailmankaikeuden suuruuden hulluuden visioilla ja urheilujumalaa palvoen.

      • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

        Joo, niin minäkin käsitin, että kysessä olisi vain kantakaupungin kavoitetut tontit. Tähän ympäristökunnat mukaan. Lisäksi Janakkalassa on suunnitteilla kerrostaloalue aseman viereen aivan Hiidenjoen rannalle, sekä 90 omakotitonttia lähelle moottoritietä. Tunnen Sampon veljekset, luulen että Pendolinot pysähtyvät aiemmin Turengin asemalla kuin Hämeenlinnaan.

  34. avatar jallu sanoo:

    En oikein ymmärrä miksi uudet pientalokaavat pitää sijoittaa niin kauas kaupungista kuin esim. siiri ja äikäälä. Janakkalaan ei ole äikäälästä kuin muutama kilometri ja tontin hinnat paljon huokeampia kuin Hämeenlinnassa – ei siis ihme ettei taloja nouse uusille alueille. Kun katselee esimerkiksi ruununmyllyntien ja papinniityn tien risteyksessä etelään ja länteen aukeaa eteen kymmenien hehtaarien joutomaa- alue, missä ei kasva sen paremmin puita kuin viljelykasvejakaan. Jos maanomistaja ei näitä suostu myymään, on kaupungilla kehittämisen nimissä kyllä mahdollisuus maat lunastaa.

  35. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Usein on ihmetelty, mikseivät junat pysähdy riittävän usein ja tarkoituksenmukaisesti Hämeenlinnassa. Katselin tuossa viikolla pohjanmaan uutisia. Siellä junat alkavat pysähtyä Härmän asemalla. Tarkoituksena houkutella ulkolaisia turisteja Poweparkiin. Luulisi sujuvan työmatkaliikenteen olevan tärkeämpää kuin huvipuiston. Lillbacka on kyllä merkittävä mies ja taitaa muutama huippupoliitikkokin (Suomen mittapuussa) olla niiltä alueilta.

  36. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Moro!
    Hyvä brändi koostuu monista, monista pienistäkin tekijöistä.
    Tänään Riikosen Marikan juttu HäSa.
    Siinä selvisi, jot Tekme ja Linnan Infra pallottelevat edelleen,
    kelle kuuluu vastuu kaupungin omistaman kirkonkellon
    viisarihuollosta ja ajantajusta.
    Pankaa nyt Herran tähden tuokin asia jonkun
    joutilaan hoidettavaksi.
    Kenelle kellot soivat?!?
    Riitta

    • avatar Kari Jokinen sanoo:

      Ongelma taitaa olla kaupungissa käytetty tilaaja-tuottaja toimintatapa.
      Systeemissä tarvitaan tilaaja, joka ostaa tuottajalta toimenpiteen.
      Tekme ja Linnan Infra tuskin pallottelevat tuolla kellon huoltovastuulla, koska ovat kumpikin tuottajaorganisaatioita, joilla ei ole asiaa koskea tehtävään, ellei kaupungin tilaajaorganisaatiosta kukaan tuota työtä tilaa ja sovi maksusta. Palvelualttiina kummankin firman vastaaja on halunnut ohjata kyselijän paikkaan, josta vastaaja luuli tiedon löytyvän.
      Että näin voi käydä, kuvaa sitä sekavuuden tilaa, johon tilaaja-tuottaja malli on vienyt kaupungin organisaation.

      Sotkut uskoakseni johtuvat pääosin tilaajaorganisaation heikkoudesta. Mallin toiminnalle on olennaista, että tilaaja on aktiivinen ja puuttuu epäkohtiin, tilaa tarvittavat toimet kaupungin tuottaja-organisaatioilta tai ulkopuolisilta ammattilaisilta sekä valvoo, että tilatut suoritukset on tehty sopimuksen mukaisesti. Kaupunkilaisia edustavat lautakunnat neuvovat, ohjaavat ja valvovat tilaajien työtä. Jos tilaajajohtaja ei ymmärrä tilata kirkonkellon korjaustyötä, on lautakunnan opastettava häntä tekemään, mitä virkatehtäviin kuuluu.

      • avatar Seppo Mäkinen sanoo:

        Oma kokemukseni kaupungin infran kunnossapidosta on se, kun kirjoittaa kaupungin kirjaamoon palautetta infran huonosta hoidosta, vastaa siihen Linnan Infra. Näin palaute ei koskaan kohtaa tilaajaorganisaatiota, joka on vastuussa tilaustoiminnasta, sen osaamisesta ja valvonnasta. Kunnossapidon valvonta lienee siirretty suoraan asukkaille.

        Kai Jokinen on ihan oikeasssa siinä, että tuottajaorganisaatio ei voi itsenäiseti puuttua infran ongelmiin, jos työtä ja vastuuta ei ole (osattu) tilata. Kokonaisvastuu jää tilaajalle, kun infran kunnossapito ongelma saattaa koskettaa sekä katujen kunnossapitoa, että puistoalueiden hoitoa. Tämä näkyy aina syksyisin, kun lehdet puotoavat puista. Ei riitä, että päällystetyt katuojat ja hulevesikaivojen kannet putsataan joskus joulukuussa (2015), kun lokakuussa mm. vaahteranlehdet putoavat viereen puiston / parkkialueen nurmikolle ja tuuli kuljettaa ne katuojaan. Kaduilla lainehtiva vesi on jäätyessään kadun rakenteisiin tehokas tuhoaja.

  37. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Tervehdys Kari!
    Suora lainaus Riikosen jutusta
    ”Soitto Hämeenlinnan kaupungin vaihteeseen poiki soiton
    Tekmeen ja edelleen Linnan Infraan,
    josta kehotettiin ensin soittamaan Tekmeen ja
    sittemmin Linnan tilaajapalveluihin.”
    Kyllä tästä nyt sellainen pallottelun maku jäi,
    entisen koripalloilijan mielestä.
    Riitta

  38. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    En ole aivan varma, muuta eikö tömä tilaaja tuottaja malli kopsattu aikanaan Oulusta. Siellä siitä muistaakseni luovuttiin ennen kuin Hml otti sen käyttöön. Minulle on muutenkin tämä julkisen puolen toiminnan jäykkyys käsittämätön yhtälö. Luulen että tehokkuus on tuskin puolta ns normaalista tuotannosta on siis monta % veroäyrissä. Muistan työkkärin ajoilta olin työllistänyt kunnalle työttömän. Hän tuli luokseni parin päivän päästä sanoen,en kestä tuota järjettömyyttä mitä siellä harrastetaan. Olisivat tarvinneet kaivuria pikku hommaan. Kaivuri oli toisissa töissä 50 m päässä. Ei voinut kuulemma kuulemma kysyä, täytyisi tehdä tilaus ja tulee sitten kun kerkiää. No urakoitsija oli vuosikaudet kunnalla tuntitöissä vaihtaen traktoria vuosittain. Olisi omakohtaisiakin kokemuksia tuosta järjettömyydestä kunnan hommissa, mutta antaa olla.

    • avatar Antti Sulonen sanoo:

      Tässä Laurin esittämässä ns. järjettömyydessä ei ole muuta järjetöntä kuin se, miksi tuo työllistetty meni Laurille kestokykyään ja ns. järjettömyyttä valittamaan. Esimerkissä ei ollut välttämättä mitään järjetöntä.

      • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

        Ukko oli ensimmäistä kertaa kunnalla töissä, ei tiennyt miten siellä toimitaan= vaikeemman kautta. Kehoitin kestämään. Omalla kotikadullani oli sadevesikaivo, johon meni ainoastaan se vesi mikä suoraan kaivon kohdalle satoi, koska oli väärässä kohtaa ja harjanteen päällä. Sovittiin n 2 m siirrosta työnjohtajan kanssa. Tuli kuorma-auto, 2 miestä ja kaivuri. Kesti 3 pv. kaivurin työaika kaikkiaan 1h, oli paikalla kuitenkin koko ajan (tunnit juoksi). Tuliko kaivo sovittuun paikkaan-ei. En viitsinyt kuntaa enepää vaivata.

        • avatar Antti Sulonen sanoo:

          En väitä etteikö kunnallisen puolen töissä olisi korjattavaa, mutta sitten siitä vasta sekamelska tulee, jos kaikki työvoimatoimiston kautta palkatut ukot hakevat kaivurin pikkuhommaan. Ei se oikein meilläkään Lauri pelaisi, jos sinuilla olisi kaivuri vaikkapa tuntitöissä ja minä siitä lähinaapurista tulisin kaivurikuskia jututtamaan, että olisi tuossa pikkuhomma, viitsitkö tulla raapasemaan. Siinä Lauri raapii päätään, kun me kaivurikuskin kanssa palaveraamme pikkuhommasta ja koneen tuntiliksa juoksee Laurin isompaan hommaan. Minä en ainakaan katselisi asiaa kovin hyvällä, jos asia olisi toisinpäin, eli Laurilla olisi tuo pikkuhomma.

          • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

            Täytynee kirjoittella kirjoituksensa viimeisen päälle etteivä saivartelijat halutessaan niihin tarttuisi. Työllistetyn mukana ko kohteessa oli3 vakituista kunnan lapioonnojailijaa ja kymppi. Ei Hän toki kunnan kallista työaikaa käyttänyt luonani käyntiin vaan poikkesi ruokatunnilla. Kyllä Hän sen tajusi, etten ole mikään työnjohtaja kunnan töihin kunhan kävi ihmettelemässä, voiko näin olla?

          • avatar Antti Sulonen sanoo:

            Jaa se on saivartelua, kun ihmettelee miksi ukko menee työvoimatoimiston virkailijalle kohtaloaan valittamaan? Esimerkki oli kuitenkin täysin ontuva, vaikka siellä olisi ollut 5 lapiomiestä ja pari kymppiä mukana siestaa pitämässä. Tilaajan vastuulla oli tuo kone 50 m:n päässä ja se mitä kone sai siellä aikaiseksi, ei ulkopuolisten. Onneksi harvoin tuli työelämässä vastaan pikkukeikkojen teettäjiä sen kummemmin tilaamissani kuin tekemissänikään kohteissa, vaikka saattoi keikat olla lähietäisyydelläkin.
            Nyt tehdään tämä työ ja sitten katsotaan koska keritään ottamaan pikkukeikat, saivartelematta.

    • avatar Harri sanoo:

      Minutkin oli jossain jo palkattu kunnalle töihin, joten vissiin voin ottaa pikkusen kantaa.
      Meillä asuu naapurissa leskirouva, jota aina joskus autellaan, jos keritään.
      Olin viime vuonna oksia leikkaamassa keväällä (eli esimerkin kaivuri) hienoilla Lidlin oksasaksillani, kun rva tapansa mukaan tuli kiertoteitse (on selkä niiin kipee ja yskä…) pyytämään ihan pikkusen apua, yhden oksan katkaisuun (se pikku homma)..no oma oksistoni olis vienyt tunnin, nyt meni neljä, kun niitä oksia oli rouvalla pari muutakin..
      Se on niin suhteellista tuo pikkuhommuus, että en ihmettele, ettei ”50m” päähän lähdetty pikkuhommaa tekemään.

  39. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Moro Antti!
    Kyselit…
    ”…miksi ukko menee työvoimatoimiston virkailijalle kohtaloaan valittamaan?”
    Ehkä hän hokasi, jot Lauri oli ainoa järkeenkäypä keississä.
    Eihän siihen ruokatunti riittäisi, jos ”ukko” yrittäisi
    tavoittaa kunnan pyramidista, ko. kaistasta vastaavaa tilaajaa, tuottajaa,
    tms. vastaavan vastaavan, vastaavaa…
    Miksi se homma siitä muuttuisi, jos tavoittaisikin.
    Onhan se täälläkin niin monesti todettu.
    Typerä kello-show taas hoidettu,
    siispä ylös, ulos ja lenkille, on niin mahtava ilma,
    eiks jeh!
    Riitta

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      Joo, ei ”ukko” edellyttänytkään, että puuttuisin asiaan, kunhan kävi ihmettelemässä. Työelämässä tuli nähtyä monta ihmeellistä asiaa ja muutosta ei tunnuta haluttavan. Suomella alkaa olla takanaan paljon puhuttu loistava tulevaisuus. Täällä reagoidaan vasta kun huonot on ollut housuissa jonkin aikaa ja lämpö alkaa haihtua, muualla on muutokset tehty jo hyvin paljon aiemmin.
      Ja ei kun nauttimaan auringosta.

    • avatar Antti Sulonen sanoo:

      Pitää kysyä, kun en ymmärrä. Mistä ruokatunnista te puhutte, en minä ainakaan ole puuttunut kenenkään ruokatuntiin.
      Mikäli ukko on kunnan töissä, ei hänen tarvitse mitään ruokatuntiaan siihen käyttää, että hän saa esimiehensä kiinni. Laurin pitäisi olla täysin ulkona koko keissistä, kuten hän onkin. Hänellä ei ole asiasta muuta tietoa kuin ukon kertoma tarina, josta puuttuu huomattavan paljon oleellista tietoa. Ukon kertoma on täyttä saivartelua tuossa muodossa.

      • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

        Se mitä kunnan yhden työllistetyn kohdalla tapahtui 30 vuotta sitten ei juuri tämänhetkistä Hämeenlinnan asukastilannetta kohenna. Suhonen tuntuu tietävän erittäin hyvin työllistämisasiat sekä käytännöt niissä. Lisäksi kannattaa lukea Iivarin kolumni KU:sta, miten toimittiin/toimitaan valtiolla toimitaan myös kunnissa. En kirjoittele asiasta enempää.

        • avatar Antti Sulonen sanoo:

          En ole väittänyt, että esimerkilläsi olisi mitään tekemistä Hämeenlinnan asukastilanteeseen. Olen kommentoinut sinun esille tuomaa mielestäsi epäkohtaa, joka perustuu lähinnä juoruun, siitä puuttuu oleellisia seikkoja. Mikäli huomasit kommenttisi alalaidassa vastaa, niin ymmärrät.
          Minun ei tarvitse lukea kenenkään kolumnia siitä mitenkä toimittiin/toimitaan valtiolla, kunnissa tai yksityisellä työnantajalla. Käsitykseni koostuu kokemukseen, eivätkä eri työnantajatahot, tai työntekijätahot kaikin osin eroa kovinkaan paljon tosistaan. Työvoimaviranomaisena en ole toiminut, mutta työnhakijana, työntekijänä, työhönottajana ja työnantajana olen toiminut.

          Lauri, tästä puuttuu enää viimeinen kommenttisi: ”voi hyvänen aika sentään”, ikään kuin tavaramerkkisi.

          • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

            Ei kun siteeraan Oulun piirimielisairaalan ylilääkärin von Baghin sanoma: ”Ihmisellä on kaksi korvaa, jotta jankutus pääsisi toisesta ulos”.

          • avatar Antti Sulonen sanoo:

            Jaa meinaat niin kuin puolittaa lääkärilaskusi…

  40. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Tervehdys!
    RH haastatteli taannoin Poliisikoiralaitoksen johtajaa,
    Pekka Kokkosta.
    Maineikkaan koulun toiminta alkoi Hämeenlinnassa
    v. 1927.
    Menetämmekö tämänkin, myönteistä imagoa tuottavan
    yksikön Tampereelle, jos sopivia tiloja ei kaupungistamme löydy.
    Jotain tarttis ihan oikeasti tehdä, eikä jankuttaa
    vuodesta toiseen slogania
    ”Nyt on syytä jokaisen katsoa peiliin ja
    ottaa opiksi.”
    (Lainaus = kaupunginhallituksen pj. Raution
    uusintojen-uusinta-sloganista,
    hänen voivotellessaan RH/i dag, kaupunkimme
    rapautuvaa mainetta.)
    Riitta

  41. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    ”Puolueeton” Hämeenlinnan rahaeliitin äänenkannattaja Hämeen Sanomat jaksaa lähes päivittäin kirjoittaa täysin tutkimattomaan tietoon perustuvaa arviotaan siitä mitä kaikkea pahaa perussuomalaisten politiikka kunnalle on aiheuttanut. Ihmiset muuttavat pois tai tai eivät muuta tähän ihannekuntaan perussuomalaisten takia. Tosin pieni varaus annettiin heikolle työpaikkakehitykselle, mutta mutta sekin johtuu perussuomalaisista, koska yritykset eivät uskalla tänne heidän takiaan tulla. Kaupungin kyvyttömällä elinkeinopolitiikallahan ei ole asian kanssa mitään tekemistä eikä Suomen heikolla taloudellisella tilanteella. Sitä ei myöskään haluta tunnustaa, että SCC oli juoksuhiekalle rakennettu kupla, joka muualla kyllä tiedetään täällä ei. Kaupungin tilinpäätöksen käsittelykin meni juohevasti persukärjen oltua pois kokouksesta. Sillä ei ole mitään merkitystä, että 99,5% valtuutetuista ei ymmärrä tilinpäätöksestä ja sen rakenteista tuon taivaallista. Siis tää tahdottomien jooedustajien porukka. Ellei kunnassa piakkoin lopeteta itsepetoksessa eläminen tulee kehitys jatkumaan alenevana. Temppupuistoista huolimatta.

  42. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Vielä edelliseen. Tonttimarkkinoille tuleva ulkopaikkakuntalainen tutustunee paikalliseen mediaan ennen kuin lähtee katsomaan mahdollista uutta asuinkuntaa. Ihmettelee paikallisen lehden kirjoittelua, soittaa ehkä lähiseudulla asuvalle tuttavalleen ja ostaa tontin Janakkalasta. Hämeenlinnan päällekäypä perussuomalaisten jatkuva panettelu saattaa ulkopuolisesta tuntua kornilta. Paikkakuntatyytyväisyyskyselyssä ratkaisee se kelle kysely on tehty ja mitä on kysytty. Itse asuimme 60 vuotta Janakkalassa ja luulin sitä maailman parhaaksi paikaksi. Kun muutimme Lammille, totesimme kas kun ei ymmärretty aikaisemmin lähteä. Lammi on ihan jees paikka. Tämän olen kertonut myös kaikille ihmettelijöille jotka asiaa minulta kysyvät. Kansainvälinen ilmapiiri ja ainakin vielä kohtuu palvelut.

  43. avatar Ismo Soukola sanoo:

    Ulkopaikkakuntalaiset ovat jo iät tienneet, että täällä vaikuttaa hpk-puolueeksi nimitetty pieni sisäpiiri. Näin on ollut kauan ennen perussuomalaisia. Että se siitä.

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      Olet oikeassa, jostain kumman syystä täällä ei sen tekemiä virheitä haluta tunnustaa saati korjata. Jos aletaan korjata joudutaan tunnustamaan myös tehdyt virheet. Mitä HPK:n uudistumiseen tulee, mitään ei tule tapahtumaan jos Sihvosen KU:n pakinaan on uskominen. Urheilulehti toivoi n kk sitten, että HPK olisi oppinut tekemistään virheistä (eikä pelkästään valmennuspuolella) ja uudistuisi. Ei niinkuin ei kaupungin hallintokaan.

  44. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Sunnuntain Hämeen Sanomissa oli palstantäytteenä Teija Arvidssonin kirjoitelma, mikä osoitti ettei kristillisilläkään ole esittää muuta kuin ihmetystä siitä miksei luonnonkaunis kulttuuri- ja liikuntakaupunki aiheuta tänne muuttoryntäystä. Harva niitten perässä tänne muuttaa.
    Hämeen uutisissa kertoi joku ukko, että täällä tehtiin runsaasti yrityskauppoja, ”hyvältä näyttää”. Näyttäisi paljon paremmalta kun kerrottaisiin, että joku rakentaa tänne uuden tuotantolaitoksen kuin että ostaa vanhan.

  45. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Täältäkin on väki vähentynyt…
    Vekan työmaan vieressä olevasta kaupungin ”koirapuistosta”
    käveli nainen lemmikkinsä kanssa luokseni.
    ”- On lenkkarit ja koira savessa, eikä kaupunki suostu tuomaan sinne
    kuormallista hiekkaa.
    – Soitettiin ja pyydettiin, vastasivat, on niin hankalassa paikassa,
    ettei onnistu.
    – Ihmettelen eikö niillä ole työkaluja, joilla saadaan helposti
    aitauksen ovi ruuvattua paikoiltaan…
    – Kyllä me ja koirat tasoitetaan.”
    – Väki on vähentynyt puistosta, kun se on niin huonossa kunnossa.
    – Tarvitsevathan koiratkin sosiaalista elämää.”
    Niinpä, asukas-viihtyvyys on niin pirun pienistä asioista kiinni,
    eikä maksaisi maltaita.
    Riitta

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      Joskus tuntuu, että kunnan töissä tulee usein paha paikka. Kun ei ole vastuuta töistään eikä irtisanomispelkoa voi hommat jättää tekemättä tai tehdä sinne päin. En tiedä onko koirapuiston hiekkakasa aivan kärkipäässä kunnan töissä. Joku valisti minua että eihän siitä mitään tule, jos ei tehdä tilausjärjestyksessä menee koko systeemi sekaisin. Se mikä on yksityiselle yksinkertaista on kunnalle mitä monimutkaisin asia. Hyvä ettei vaadi lautakunnan hyväksyntää.

      • avatar Erkki Strömberg sanoo:

        Kertoili tossa muinoin kun, Lammi oli juuri liittynyt Hämeenlinnaan, entinen Lammin kunnan duunari kun huomasi jotta jostain syystä oli kadunnimikytti aivan viturallaan ja osoitti harhaan johtavaan suuntaan. Kyseinen duunari pysäytti traktorinsa ja käänsi viitan oikeaan suuntaan.
        Olivat juuri alkaneet vaatia jokaisesta työsuoritteesta tilauksen etukäteen ja kyseinen duunari kun täytti päivittäiseen työselosteeseen mitä oli tehnyt, niin tuli nuhteita kun oli mennyt ”omin päin” viittoja oikoon.
        Tämän jälkeen kyseinen duunnasi lopetti omaoloiteellisuuden ja istui tukikohdassa ja odotteli aina vaikka puoleen päivään jotta faksi sylkee työtehtäviä.
        Lammin kunnasta jäi paikalliseti viisi duunaria joilla oli kuusi pomoa.
        Se siitä kunnan tuottavuudesta ja toimimtatavoista.
        Oliskohan korjattavaa?

  46. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Näyttää olevan laajaa asiantuntemusta, kuinka työnjohdolliset ja työnjärjestelylliset asiat hoituvat niin yksityisellä kuin kunnallisellakin sektorilla.
    Missä nämä kaikki ilmeisestikkin jo työelämän ulkopuolella olevat henkilöt ovat työrupeamansa tehneet, kun eivät ole saaneet aikoinaan nykyiseen työntekijäkaartiin mahtavia järjestelmiään tartutettua.
    Yksityisellä ja kunnallisella sektorilla ei kovin suuria eroja ole, mitä tulee töiden järjestelyyn ns. priorisointiin.
    Sorakuorma tulee tarvittaessa, mutta ehtonsa sillä on yksityiselläkin sektorilla, siellä ei kukaan odottele koirantaluttajan soittoa, josko sais keikan, eikä niin pidä olla kunnallisellakaan puolella.

  47. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Moro Antti!
    Villakoiran ydin on nyt unohtunut.
    Ilmeisen aktiiviset koiraihmiset olivat odotelleet vuosia,
    jotta homma hoituisi kaupungin taholta.
    Ei liene tuomittavaa, jos he veronmaksajina kyllästyivät
    passiivisina venaamaan.
    Ottivat selvää, mistä homma hoidettaisiin.
    Ko. taholta tuli kuulemma erittäin selväksi ettei kuormaa tuoda,
    koska kohde on niin ylivoimaisen vaikeassa paikassa.
    Vai tuomitaanko tämäkin asukas-kysely heti
    kättelyssä työpaikkakiusaamiseksi.
    Itselläni ei ole oma koira ko. ”saviojassa,”
    en harrasta mutapainia.
    Riitta

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      Moi Riitta,

      samasta syystä kuin sorakuormaa ei koirapuistoon tule, ei sen ja Vekan tontin rajalle ulottuvien rakennuksien koirapuiston tai Saaristenpolun puoleisille asunnoille päästä pelastuskalustolla.

      Ts. pelastustietä ei ole.

      Pelastustie ja nostokaluston käyttömahdollisuus on korvattu parvekkeille sijoitettavilla luukuilla, joiden kautta ylemmän asunnon asukkaat pääsevät aina alemman parvekkeelle ja siitä aina sitten maan tasolle asti. Esim. palomies ei pääse alhaalta ylös samaa reittiä, koska luukut aukeavat vain ylhäältä.

      Kaavassa aluetta mainostettiin elinkaariasumiseen. Pyörätuoliasukas, dementikko ja heidän omaishoitajansahan ketterästi pudottelevat pystysuoria tikkaita pitkin viidennestä maan tasolle.

      Todennäköisesti mitään ei tule koskaan tapahtumaan. Kun epätodennäköisiä katastrofeja ja tragedioita myöhemmin tutkitaan, sieltä löytyy tämän tyyppisiä ylimielisiä suunnittelu- ja päätöksentekoketjuja.

    • avatar Antti Sulonen sanoo:

      Joiltain unohtuu villakoiran ytimet.
      Miten joku veronmaksaja voi vaatia verovaroista koirallensa hiekkalaatikkoa,, tuleeko seuraavaksi hevosmiehet ja hevosnaiset jne.
      Koiraa itseään ei savi sinänsä haittaa näyttävät rypevän ja nuuskivan mitä kummallisempia rojukasoja, tuskin se edes häiritsee koirien sosiaalista elämääkään. Taitaa enemmän rajoittaa koiraihmiset itse koiransa sosiaalista elämää.
      Mutta villakoiran ytimeen.

      • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

        Olen Suhosen kassa samaa mieltä. Kunnassa on jos jonkinlaista erityisryhmää jotka ovat vaatimassa, että heidän asiansa on etusijalla. On nämä koiraihmiset, kuntoilijoille täytyy olla ladut ja lenkkipolut kunnossa 24/7. Leikkipuistoissa on vääränlaisia hilavitkuttimia. Kulttuuri-ihmisille tajotaan väärää musiikkia. Onhan niitä muitakin. Skeittarit taitavat paljolti rakentaa ramppinsa itse, että tulee oikeanlaisa. Kunnalla on tietyt lakisääteiset velvoitteet jotka heidän tulee pyrkiä hoitamaan ensisijaisesti. Eiliset hallituksen päätökset tullevat lisäämään painetta näiden tehtävien hoitoon.

        • avatar Kari Ilkkala sanoo:

          Antti ja Lauri,

          juu noinkin voi perustellusti ajatella. Etenkin, jos koko koirapuistoa ei olisi, ainakaan tuossa.

          Yksi villakoira (ytimellä tai ilman) koko kaupungin touhussa on se, että kun paikkoja ja palveluja laitetaan, ne pitäisi pitää käynnissä ja kunnossa.

          Olkoonkin ettei kura koiria haittaa, mutta jos emäntänsä eivät halua lälliin niin käyttämättähän se koirapuisto jää. Kalliimpi se käyttämätön koirapuisto on kuin säästetty sorakuorma – paitsi aijjuu, puisto on paikassa jossa sitä ei pysty huoltamaan kottikärryjä raskaammalla kalustolla. Se olisikin mediatapahtuma kun LinnanInfran miehet siirtäisivät soraa muutaman kymmenen metriä kottareilla…

          • avatar Antti Sulonen sanoo:

            Sote-uudistuksesta uutisoidaan, että omavastuut nousevat. Niinhän se on, että sairas ihminen on toissijainen, kun kysymyksessä on ensisijaisesti ns. terve koiran emäntä, joka ei halua lälliin. Varsinkin, kun kaupunki on koirapuiston perustanut, niin onhan siitä huolta pidettävä.

          • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

            Tottahan tuokin , kai koirapuiston kunnossapito jonkun vastuulla on. Tosin jos kevätilmoja jonkun viikon kestää ei heti auttaisi pillastua. Useimmat koiranomistajat hoitavat koiransa ulkoiluttamisen niin, että kerkeevät paskoa naapurin tontille. Tätäkin on nähty. Olin takavuosina postilaatikolla klo 04 kun näin hurtan menevän naapurin aidan läpi ja lykkäävän rannettavahvaa sinne. Huomautin omistajalle, hyvä ettei tullut turpiin. Eikä ollut ainoa kerta. Pikkulapsia pyöri samalla nurmikolla päiväsaikaan.

  48. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Moro pojaat!
    Tuohon Karin kommentin mediatapahtumaan olen valmis ostamaan
    lipun eturiviin.
    Tottahan toki, Antin mainitsemaan omavastuun nousuun,
    ovat koiranomistajat syyllisiä.
    Olen viestien välittäjä kaupunkilaisten pyynnöstä,
    ymmärtäen monivammaisten
    lasten vanhempien huolen lastensa koulun pihan turvallisuudesta.
    Ymmärtäen myös koirapuiston käyttäjien
    ”pillastumisen” kymmenen vuoden jälkeen,
    kevät-syksyjen vaiheluja katsoessa ja odotellessa…
    Ymmärrän myös, miksi perheet nauttisivat mieluummin
    ilman pelkoa ihmisten jätöksistä, lasinsiruista
    Linnan puiston ainutlaatuisista maisemista
    – virtsarockin jälkeen.
    Sitä en tahdo ymmärtää, miksi priorisointi-ykkösinä
    on mm. nurmikon lämmittäminen
    palloiluhallin pihalla talvisaikaan.
    Toisaalta onhan se oma erityisryhmänsä sekin.
    Tästä kaikesta päätellen, olisi viisasta lakata ymmärtämästä
    saati nostamasta tikun nokkaan asioita,
    jotka eivät minua henkilökohtaisesti mitenkään
    koske.
    Tästähän voisi joutua jonkin valvontakomission kuulusteluun.
    Riitta

    • avatar Antti Sulonen sanoo:

      En ole sanonut, että koiranomistajat ovat sairaiden omavastuiden nostoon. Hyvä kuitenkin, että Riitta löytää syylliset ja sitten voivat Forssan kaupungin entisen virkamiehen kanssa vaikkapa oikeuteen syyllisen teoistaan sattaa.
      Kävellessäni tuolla väylillä, en osaa sanoa kenen paskakasoja siellä on koirien, vai heidän omistajiensa, vai sellaisten joilla ei edes koiria ole. Sillä paskan määrällä ja muodolla en pysty silmämääräisesti sanomaan kummasta on kyse. En siihen jalkaani ihan heti kuitenkaan tällää, olen tottunut esteiden yli ja ohi kulkemaan. Ei kovin siistiä touhu kuitenkaan ole, vesisateilla ne kasat sitten leviävät siihen pitkin käytäviä ja kulkeutuvat kaikkien jaloissa milloin mihinkin.
      Vielä siihen omavastuuseen, sen määrä määräytyy lähinnä sen mukaan kuinka paljon siellä isossa pussissa on jaettavaa ja kuinka paljon sitä mihinkin kohteeseen jaetaan, että sieltä ne syylliset löytyvät etsimättä.

  49. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Moro Antti!
    Koiranpaska-keskustelu on täälläkin avattu,
    sehän on varma kevään merkki.
    Samaa mieltä kanssasi, ei ole mieltä kohottavaa
    ko. jätökset, varsinkin kun huomaa jalkineistaan,
    eipä ole enää koripalloilijan koordinaatio-ketteryys
    hallussa.
    Koiria ilman hihnaa ulkoiluttavalla on mitä
    ilmeisemmin ikuinen uhmaikä korvien välissä.
    Juttelin Iisakin kanssa taannoin koiraverosta,
    jota oltiin silloin poistamassa.
    Hän totesi veronkannosta olevan enempi kuluja,
    kuin tuottoa.
    Olisihan se vero tietty myös jonkinsortin rasismia,
    – kissoja suosien.
    Jos meistä jokainen huolehtisi omista jätöksistään,
    kaupungin yleisilme ehkä kohentuisi, odotellessamme
    varsinaisten peruskorjausten ajan tasalle saattamista.
    Riitta

Jätä kommentti

css.php